، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۳۹۱۴-۳۹۲۹

عنوان فارسی اثربخشی آموزش‌های مهربانی با خود و مثبت‌نگری بر کیفیت خواب و کاهش شدت درد در دختران مبتلا به قاعدگی دردناک اولیه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به کیفیت خواب پایین و شکایت از درد در دختران مبتلا به قاعدگی دردناک اولیه، هدف این پژوهش اثربخشی آموزش‌های مهربانی با خود و مثبت‌نگری بر کیفیت خواب و کاهش شدت درد در دختران مبتلا به قاعدگی دردناک اولیه بود.  مواد و روش ها: این پژوهش، از نوع نیمه‌آزمایشی بود که به صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون چند‌گروهی انجام شد. نمونه پژوهش 63 نفر از دختران مبتلا به قاعدگی دردناک اولیه بودند که از میان دانش‌آموزان ناحیه یک شهرستان رشت (متوسطه اول و متوسطه دوم) شناسایی و در دو گروه آزمایش (گروه تحت آموزش مثبت‌نگری و گروه تحت آموزش مهربانی با خود) و یک گروه کنترل (عدم آموزش) گمارده شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسش‌نامه غربالگری علائم قبل از قاعدگی، پرسش‌نامه کیفیت خواب پیترزبورگ و پرسش‌نامه شدت ادراک درد مک گیل استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک‌متغیری استفاده شد.  یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مثبت‌نگری و آموزش مهربانی با خود بر افزایش کیفیت خواب و کاهش شدت درد در دختران مبتلا به قاعدگی دردناک اولیه مؤثر بود (P< 0/005) و تأثیر آموزش مثبت‌نگری بر بهبود کیفیت خواب بیشتر از آموزش مهربانی با خود بود (P< 0/005) اما مهربانی با خود بر کاهش شدت درد مؤثر نبود.  نتیجه گیری: یافته‌ها حاکی از تأثیر آموزش مثبت‌نگری و مهربانی با خود در پیشگیری از پیامدهای عصب ـ روان‌شناختی این سندرم به منظور ارتقای بهزیستی روان‌شناختی دختران مبتلا قاعدگی دردناک اولیه است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهربانی با خود، مثبت‌نگری، کیفیت خواب، شدت درد، قاعدگی دردناک اولیه

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Self-Compassion Training and Positive Thinking on Sleep Quality and Decrease of Pain Intensity in Girl With Primary Dysmenorrhea
چکیده انگلیسی مقاله Objective: the low sleep quality and pain in girls with primary dysmenorrhea, this study aimed to investigate the effectiveness of self-compassion training and positive attitude to experience sleep quality and decrease of pain intensity in girls with primary dysmenorrhea. Methods: The research was semi-experienced that was conducted as a multi-group, pre-test, and post-test. The sample of the study was girls with primary dysmenorrhea, which were characterized among students in the first district of Rasht City (first and second high school) and were placed in three experimental and control groups. To collect the data and to screen the questionnaire for premenstrual symptoms, Peters Burg's sleep quality questionnaire, and McGill's intensity of pain questionnaire were applied. A one-way Analysis Of Covariance (ANCOVA) was used for analyzing data. Results: Positive thinking training and self-compassion training were effective in increasing sleep quality and decreased intensity of pain in girls with primary dysmenorrhea (P< 0.001). The effect of positive thinking on quality of life was more than compassion training (P< 0.005), but self-compassion does not affect pain severity. Conclusion: Findings indicate the impact of training and self-compassion in preventing the neuropsychological well-being of girls with primary dysmenorrhea.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-compassion, Positive thinking, Sleep quality, Intensity of pain, Primary dysmenorrhea

نویسندگان مقاله کرامه ثاقبی سعیدی | Karameh Saghebi Saeedi
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران.

عباس ابوالقاسمی | Abbas Abolghasem
Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

بهمن اکبری | Bahman Akbari
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران.


نشانی اینترنتی http://cmja.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-942-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موارد
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات