، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۳۶-۱۴۷

عنوان فارسی اثر هشت هفته برنامه تمرینی ترکیبی قدرتی و حس عمقی بر تعادل و سرعت راه رفتن کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر
چکیده فارسی مقاله هدف: تعادل و راه رفتن کودکان کم‌توان ذهنی یکی از مشکلات اساسی این گروه است و عمده‌ترین مشکل این قشر، سرعت پایین راه رفتن آن‌هاست که می‌تواند به علت ضعف عضلانی باشد؛ بنابراین هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثر هشت هفته تمرینات ترکیبی قدرتی و حس عمقی بر تعادل و سرعت راه رفتن کودکان کم‌توان ذهنی بود.  روش ها: در مطالعه حاضر، 24 نفر دانش‌آموز کم‌توان ذهنی نُه تا سیزده سال به ‌طور داوطلبانه در دسترس به ‌عنوان نمونه انتخاب شدند. در پیش‌آزمون از تمام آزمودنی‌ها تعادل ایستا، تعادل پویا، قدرت اندام تحتانی و سرعت راه رفتن گرفته شد. در ادامه آزمودنی‌ها به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. سپس گروه آزمایش به مدت هشت هفته تمرینات ورزشی منتخب را انجام دادند و گروه کنترل فقط فعالیت‌های روزانه خود را انجام دادند. در پایان هشت هفته مجدداً مشابه با پیش‌آزمون تمامی متغیرها اندازه‌گیری شدند. یافته ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد تمرینات ترکیبی قدرتی و حس عمقی اثر معناداری بر تعادل ایستا (0/001=P)، تعادل پویا (0/001=P)، سرعت راه رفتن (0/001=P) و قدرت اندام تحتانی (0/001=P) در پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر می‌توان نتیجه‌گیری کرد که تمرینات ترکیبی قدرتی و حس عمقی اثر معناداری بر بهبود عوامل آمادگی جسمانی کودکان کم‌توان ذهنی دارد و می‌توان از این نوع تمرینات در مدارس ابتدایی جهت بهبود عوامل آمادگی جسمانی کودکان کم‌توان ذهنی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کم‌توان ذهنی، تعادل ایستا، تعادل پویا، قدرت اندام تحتانی، راه رفتن

عنوان انگلیسی Effect of a Combined Strengthening and Proprioceptive Training Program on Balance and Gait of Female Children With Intellectual Disability
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study aims to assess the effect of combined strengthening and proprioceptive exercises on balance and gait of female children with intellectual disability Methods: Participants were 24 elementary school girls aged 9-13 years in Mashhad, Iran who were selected using a convenience sampling method and divided to two groups of exercise and control. The exercise group performed selective exercises for 8 weeks, while the control group performed their daily activities. In the pre-test stage, the static balance, dynamic balance, lower limb strength, and gait were measured. After eight weeks, all variables were measured again. Results: Eight weeks of strengthening and proprioceptive exercises had a significant effect on improvement of static balance, dynamic balance, lower limb strength, and gait of girls with intellectual disability (P=0.001). Conclusion: Eight weeks of strengthening and proprioceptive exercises can be used to improve the physical fitness factors of girls with intellectual disability. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Intellectual disability, Static balance, Dynamic balance, Gait, Lower limb strength

نویسندگان مقاله محمدجواد عظیمی‌زاد | Mohammad Javad Azimizadeh
Department of Sport Injuries and Corrective Exercises, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Guilan, Rasht, Guilan, Iran.
گروه آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، گیلان، ایران.

سید حسین حسینی | Seyyed Hosein Hoseini
Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Guilan, Rasht, Guilan, Iran.
گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، گیلان، ایران.

علی‌اصغر نورسته | Ali Asghar Norasteh
Department of Sport Injuries and Corrective Exercises, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Guilan, Rasht, Guilan, Iran.
گروه آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، گیلان، ایران.


نشانی اینترنتی http://biomechanics.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-313-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات