، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۲۴۰-۲۴۹

عنوان فارسی مقایسه نمرات آزمون غربالگری عملکرد حرکتی بین دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار دختر
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از مطالعه حاضر بررسی نمرات آزمون غربالگری عملکرد حرکتی بین دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار دختر بود. روش ها: نمونه آماری این تحقیق را سی دانشجوی ورزشکار (سن: 3/10±23/36، قد: 5/06±163/45 وزن: 6/43±57/40) و سی دانشجوی غیرورزشکار (سن: 2/36±25/00، قد: 3/72±162/6، جرم: 9/29±58/76) تشکیل دادند. آزمون غربالگری عملکرد حرکتی برای اندازه‌گیری الگوهای حرکتی دانشجویان استفاده شد. با توجه به اینکه داده‌ها غیرنرمال بودند؛ برای بررسی تفاوت نمرات آزمون غربالگری عملکرد حرکتی از آزمون یومن ویتنی استفاده شد. همه داده‌ها در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 جمع‌آوری شدند و سطح معناداری 0/05≥P در نظر گرفته شد. یافته ها: نتایج آزمون یومن ویتنی نشان داد بین میانگین نمره کل آزمون غربالگری عملکرد حرکتی در ورزشکاران و غیرورزشکاران تفاوت معنی‌داری (0/001=P) وجود دارد. مقایسه امتیازات آزمون غربالگری عملکرد حرکتی در دو گروه ورزشکار و غیرورزشکار با نقطه برش 14، نشان داد 6/66 درصد دانشجویان ورزشکار و 40 درصد دانشجویان غیرورزشکار دارای نمره غربالگری 14 یا کمتر بودند و همچنین 93/34 درصد دانشجویان ورزشکار و 60 درصد دانشجویان غیرورزشکار دارای نمره غربالگری بیشتر از 14 بودند. نتیجه گیری: آزمون غربالگری عملکرد حرکتی، می‌تواند الگوهای حرکتی متفاوت بین دو گروه ورزشکار و غیرورزشکار را تشخیص دهد. آزمون غربالگری عملکرد حرکتی دانشجویان ورزشکار بهتر از دانشجویان غیرورزشکار نشان داده شد که نشان‌دهنده این می‌تواند باشد که دانشجویان غیرورزشکار الگوهای حرکتی ضعیفی از خود نشان می‌دهند که در صورت شرکت در فعالیت‌های ورزشی با فرض پیش‌بینی آزمون غربالگری عملکرد حرکتی در آسیب‌های ورزشی، احتمال اینکه دانشجویان غیرورزشکار، بیشتر آسیب ببینند، بیشتر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمون غربالگری حرکتی، افراد ورزشکار، افراد غیر ورزشکار

عنوان انگلیسی Comparing Functional Movement Screen Scores Between Athlete and Non-Athlete Female Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The present study aimed to compare the Functional Movement Screen (FMS) scores between athlete and non-athlete female students. Methods: Participants were 30 athlete female students (Mean±SD age, 23.36±3.10 years; Mean±SD height, 163.45±5.06 cm; Mean±SD weight, 57.40±6.43 kg) and 30 non-athlete female students (Mean±SD age, 25.00±2.36 years; Mean±SD height, 162.6±3.72; Mean±SD weight, 58.76±9.29 kg). They underwent FMS to assess their movement patterns. Mann–Whitney U test was used to compare the mean FMS scores between athletes and non-athletes. Data analysis was performed in SPSS v. 22 software at a significance level of P≥0.05. Results: The Mann–Whitney U test results showed a significant difference between the total mean FMS scores of female athletes and non-athletes (P=0.001). Considering a cut-off point of 14, Results revealed that 66% of athletes 40% of non-athletes had a FMS score < 14, while 93.34% of athletes and 60% of non-athletes had a FMS score >14. Conclusion: FMS can help identify the difference in movement patterns between female athletes and non-athletes. Higher FMS scores of female athletes indicate that non-athletes have poor movement patterns which suggest that they are more likely to be injured if they engage in sports activities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Functional movement screen, Athlete students, Non-athlete students

نویسندگان مقاله مارال انتظامی | Maral Entezami
Department of Sports Pathology and Corrective Exercise, Faculty of Physical Education, University of Guilan, Rasht, Iran.
گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

علی شمسی ماجلان | Ali Shamsi Majelan
Department of Sports Pathology and Corrective Exercise, Faculty of Physical Education, University of Guilan, Rasht, Iran.
گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

حسن دانشمندی | Hasan Daneshmandi
Department of Sports Pathology and Corrective Exercise, Faculty of Physical Education, University of Guilan, Rasht, Iran.
گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.


نشانی اینترنتی http://biomechanics.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-262-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات