، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۲۶۲-۲۷۱

عنوان فارسی ارزیابی تغییرپذیری گام‌برداری افراد ناشنوا و مقایسه آن با افراد شنوا پس از یک دوره تمرینات حسی ـ عمقی
چکیده فارسی مقاله هدف: شاخص تغییرپذیری گام‌برداری یک شاخص مهم در درمان کلینیکی افراد با مشکلات گام‌برداری است. از آنجایی که تاکنون تغییرپذیری گام‌برداری در افراد ناشنوا مورد ارزیابی قرار نگرفته است، هدف از این مطالعه ارزیابی تغییرپذیری گام‌برداری افراد ناشنوا و مقایسه آن با افراد سالم است.  روش ها: جامعه آماری این پژوهش افراد ناشنوا و گروه با شنوایی عادی بودند که از بین آن‌ها ده نفر (با دامنه سنی هشت تا چهارده سال) که داوطلب شرکت در این پژوهش بودند و نیز ده نفر از افراد با شنوایی عادی با سن و ویژگی‌های آنتروپومتریکی مشابه انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزار سیستم تحلیل حرکتی سه بعدی vicon، برای اندازه‌گیری متغیر کینماتیکی جهت گام‌برداری افراد استفاده شد. در مقایسه درون‌گروهی از روش آماری تی تست وابسته و در مقایسه بین‌گروهی از تی تست مستقل استفاده شد. کلیه مراحل تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با سطح معناداری P< 0/05 انجام پذیرفت.  یافته ها: نتایج مطالعه حاضر نشان دادند تغییرپذیری در اثر تمرینات تداخلی حسی‌عمقی در گروه ناشنوا کاهش یافت؛ اما این تغییر به لحاظ آماری معنی‌دار نبوده است (05/0 نتیجه گیری: با توجه با نتایج این مطالعه پیشنهاد می‌شود که در برنامه تربیت‌بدنی مدارس این کودکان برنامه‌های تعادلی با تأکید بر بهبود سیستم‌های تعادلی، به‌ویژه سیستم حسی‌عمقی گنجانیده شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راه رفتن، ناشنوا، متغیرهای فضایی- زمانی

عنوان انگلیسی Comparing Gait Variability Between Deaf and Normal-Hearing Children After Proprioception Training
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Gait variability is an important feature in clinical treatment of people with walking problems. Since the gait variability has not been yet evaluated among deaf people, the purpose of this study was to evaluate the gait variability in deaf children and compare it with normal-hearing peers.  Methods: The study population consists of deaf and normal-hearing children living in Hamedan, Iran. Of these, 10 deaf (aged 8-14 years) and 10 with normal hearing matched for age and anthropometric characteristics volunteered to participate in the study. The 3D Vicon motion analysis system was used to measure the kinematic gait parameters in subjects. Paired sample t-test was used for within-group comparison and independent sample t-test for between-group comparison. Statistical analysis was performed in SPSS software by considering a significance level of P< 0.05.  Results: The gait variability after proprioception training decreased in deaf children, but this change was not statistically significant (P>0.05). There was no significant difference between the two groups before and after the training (P>0.05).  Conclusion: It is suggested that balance exercise with an emphasis on proprioception training be included in the physical education program of deaf children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Gait, Deafness, Spatio-temporal variables

نویسندگان مقاله فاطمه یعقوبی همراز | Fatemeh Yaghoubi Hamraz
Department of Sport Biomechanics, Faculty of Humanities, Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran.
گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.

مهدی مجلسی | Mahdi Majlesi
Department of Sport Biomechanics, Faculty of Humanities, Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran.
گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.


نشانی اینترنتی http://biomechanics.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات