، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۱۲۸-۱۳۶

عنوان فارسی اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه محور در ارتقاء کارکردهای اجرایی کودکان: مروری نظام‌دار بر پژوهشهای داخلی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: برنامه‌های رایانه‌­ای به عنوان ابزاری برای توان­بخشی و ارتقاء کارکردهای اجرایی در کودکان به عنوان یک رویکرد نوآورانه حائز اهمیت می‌باشد. با این وجود نتایج متناقضی درباره اثربخشی این نتایج وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نظام­دار پژوهش­‌های تجربی انجام شده بود. روش کار: این پژوهش، یک مطالعه نظامند بود که در آن تمامی مقالات چاپ شده در بازه زمانی فروردین 1390 تا پایان اسفند 1397 مورد بررسی قرار گرفت. به منظور یافتن مقالات، جستجوی اینترنتی در پایگاه‌­های داخلیSID  وMagiran  و پایگاه­‌های خارجیGoogle Scholar و PubMed و با کلید واژه­های فارسی و انگلیسی صورت گرفت. 145 مقاله چاپ شده به زبان فارسی و انگلیسی بازیابی شد که در نهایت به دلیل تعداد کم مقالات انگلیسی در این بازه زمانی صرفا به مرور مقالات فارسی که 23 مقاله مرتبط شناخته شد و مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌­ها: غالب پژوهش‌های داخلی بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های زبانی و ترجمه و انطباق تکالیف به زبان فارسی صرفا از نسخه انگلیسی استفاده کرده‌اند، همچنین تمرکز بر طیف محدودی از کارکردهای شناختی و عدم اجرای آزمون­‌های پیگیری و مطالعات طولی از جمله عوامل مهمی است که کمتر مطالعه داخلی به آن­ پرداخته است. نتیجه­‌گیری: در مجموع بازتوانی شناختی رایانه‌­ای به عنوان یک درمان مکمل جهت بازتوانی شناختی مبتنی بر رایانه با ایجاد محیط‌ جذاب آموزشی و فضاهای متنوع می­تواند به عنوان یک درمان مکمل در کنار سایر مداخلات روانی_آموزشی و آموزش مستقیم تاثیرات مثبتی بر کارکردهای اجرایی کودکان داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازتوانی شناختی رایانه محور، کارکردهای اجرایی، حافظه فعال، توجه، بازداری پاسخ

عنوان انگلیسی The effectiveness of computerized cognitive rehabilitation on children’s executive function: Systematic review on national studies
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Computer programs are crucial as a tool for rehabilitating and enhancing executive functions in children as an innovative approach. However, there are conflicting results on the effectiveness of these results. The purpose of the present study is to conduct a systematic review of experimental studies. Methods: This research is a systematic review study in which all articles published in the period were investigated from April 2011 to the end of March 2012. The present study was conducted at the internal databases SID, Magiran, and other databases, such as Google Scholar and PubMed, with the Persian and English keywords to find articles on the Internet. One hundred forty-five published articles were retrieved in Persian and English. Finally, reviewed were obtained only 23 related Persian articles because Latin article is lesser in period time. Results: In most articles, research without considering limits have been used in cognitive rehabilitation software without standardization and adaptability of language.  Also, the articles' lack of longitudinal such as follow-up, this study is focusing on a partial cognitive function. Besides, the impact of cognitive rehabilitation has been neglected in daily activities and verbal learning. Conclusion: Computerized rehabilitation is used as an appropriate treatment for psychology. The computerized cognitive tasks in environmental education can be a good treatment, as well as other psychological interventions, and an approach to positively affect the performance of children. Actually, that more effective method is computer cognitive training with direct and individual education so that this issue needs to develop and design a Persian program.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Computerized cognitive rehabilitation, Executive function, Working memory, Attention, Response inhibition

نویسندگان مقاله مریم رنجبر | maryam Ranjbar
MA Student of Psychology, Psychology and Education Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

سعید حسن‌زاده | saeid Hassanzadeh
Associate Professor of Psychology, Psychology and Education Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشیار روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران

علی اکبر ارجمندنیا | Ali Akbar Arjmandniya
Associate Professor of Psychology, Psychology and Education Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشیار روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-586-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات