|
|
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۹۴-۱۰۷
|
|
|
| عنوان فارسی |
مطالعه تاثیر تدریس گفت و شنود سقراطی بر عملکرد توجه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: روش گفت و شنود سقراطی یکی از روشهای موثر آموزش است که شواهد پژوهشی مستحکمی در حمایت از تاثیرات مثبت آن بر بهبود یادگیری و مهارتهای تفکر دانشآموزان وجود دارد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف مطالعه تاثیر تدریس گفت و شنود سقراطی بر عملکرد توجه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی اجرا شد. روشکار: این پژوهش با اتخاذ یک رویکرد آمیخته (ترکیبی از روش آزمایشی و روش پدیدارشناسی ) اجرا شد. شرکتکنندگان در پژوهش 24 دانشآموز پسر پایه ششم ابتدایی بودند که در گروه آزمایش (روش گفت و شنودی) و گروه کنترل (روش غیر گفت و شنودی) مشارکت داشتند. برای سنجش عملکرد توجه از آزمون شبکههای توجه و آزمون توجه پایدار و برای سنجش پیشرفت تحصیلی از آزمون عملکرد تحصیلی استفاده شد. در حین اجرای آزمون شبکههای توجه، پتانسیلهای وابسته به رخداد نیز ثبت گردید. مصاحبه نیمه ساختاریافته نیز برای توصیف تجربه معلمان و دانشآموزان گروه آزمایش در پایان دوره آموزش اجرا شد. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که در ابعاد مختلف متوجه، تنها در مولفه حذف کلی آزمون توجه پایدار تفاوت معناداری در عملکرد توجه دانشآموزان دو گروه آزمایش و کنترل وجود دارد. اما، در همه مواد عملکرد تحصیلی به جزء ریاضیات تفاوت معنادار مشاهده شد. نتایج ERPs نشان داد که تاثیر دامنه تکلیف ناهمخوان در الکترود FZ و تاخیر تکلیف خنثی در الکترود CZ در مولفه P200 در نمرات پسآزمون گروه آزمایش به طور معناداری افزایش یافته است. اما، میان عناصر اندازهگیری شده مولفه N200 تفاوت معناداری مشاهده نشد. دادههای کیفی حاصل از مصاحبه نیز نقش روش گفت و شنود سقراطی در بهبود توجه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان را تایید نمود. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش از تاثیرات مثبت تدریس با روش گفت و شنود سقراطی در بهبود برخی جنبههای توجه و عملکرد تحصیلی حمایت میکند. این تاثیرات به احتمال زیاد ناشی از ماهیت پرسشگرانه فضای یادگیری گفت و شنود است که دانشآموزان را ترغیب میکند تا پیوسته فرایندهای توجه خود را مدیریت و نظارت نمایند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، توجه، آموزش توجه، گفت و شنود سقراطی، تدریس مبتنی بر گفت و شنود |
|
| عنوان انگلیسی |
Effect of Socratic dialogic teaching on sixth grade students' attention and academic achievement |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The Socratic Dialogue is one of the effective strategies of teaching, with strong research evidence supporting its positive effects on improving student learning and thinking skills. In this regard, the present study was conducted to investigate the effect of Socratic Dialogue teaching on sixth grade students' attention and academic achievement. Methods: This study was conducted with a mixed method approach (quasi-experimental and phenomenological). Participants in this study were 24 sixth grade male students, half of whom were in the experimental group (dialogic method) and the other half in the control group (non-dialogic method). The Attention Network Test and CPT were used for measuring the changes in the efficacy of students' attention and a multi-choice test was designed to assess students' academic performance. Event-related potentials (ERPs) were also used for recording and representing the changes in neural network of attention when they performed the attention network test. Moreover, the semi-structured interview was utilized to describe the experiences of the teachers and students in the experimental group at the end of the intervention period. Results: Results of the study indicated that there was a statistically significant difference between the mean scores of students of the experimental and control groups on the executive control and overall omission in favor of the experimental group. Further, there was a statistically significant difference between the mean scores of the student of the experimental and control groups on the academic achievement tests (except for mathematics) in favor of the experimental group. The ERPs data also indicated the effect of amplitude of the incongruent task at the Fz electrode and the latency of neutral task at the CZ electrode for the P200 component enhanced significantly after training for experimental group. Howevr, there was not a significant relationship among all measured changes for the N200 component. The analysis of the qualitative data obtained from the interview confirmed the role of the Socratic dialogue method in improving attention and academic performance. Conclusion: These results support the positive effects of Socratic dialogue in enhancing some aspects of students' attention and their academic achievement. These effects are highly likely related to the questioning nature of dialogic learning context that encourages students to continuously control and monitor their own attention processes. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Attention, Attention training, Socratic dialogue, Dialogic teaching |
|
| نویسندگان مقاله |
علی نوری | Nouri Ali Associate Professor, Department of Educational Sciences, Malayer University, Malayer, Iran دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران
فتانه اسمعیلی | Fataneh Esmaeili MA in Mind, Brain, and Education Studies, Iran کارشناسی ارشد مطالعات ذهن، مغز و تربیت، ایران
سامان سیف پور | Saman Seifpour MA in Medical Engineering, Iran کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، ایران
آناهیتا خرمی | Anahita Khorami PhD in Cognitive Neuroscience, School of Behavioral Sciences & Mental Health, Iran Institute of Psychiatry, Iran University of Meadical Sciences, Tehran, Iran دکتری علوم اعصاب شناختی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، انستیتیو روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سمیرا انور | Samira Anvar MA in Mind, Brain, and Education Studies, Iran کارشناسی ارشد مطالعات ذهن، مغز و تربیت، ایران
محمود تلخابی | Mahmoud Talkhabi Assistant Professor, Department of Educational Management, Farhangian University and Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان و پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران
فاطمه بلبلی | Fatemeh Bolbolli BA in Primary Education, Tehran, Iran کارشناسی آموزش ابتدایی، تهران، ایران
ناهید نوریان | Nahid Noorian MA in Clinical Psychology, Tehran, Iran کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، تهران، ایران
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-22&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|