، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۳۲-۴۶

عنوان فارسی اثر ظرفیت حافظه‌ی کاری بر یادگیری مشاهده‌ای؛ یک تکلیف حرکتی متوالی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف تحقیق حاضر ، بررسی اثر ظرفیت حافظه­ ی کاری بر یادگیری مشاهده‌ای یک تکلیف حرکتی متوالی است.روش: این پژوهش نیمه­ تجربی برای 20 دانشجوی دختر  با میانگین سنی19/43± 22/55 پردیس شهید باهنر شهرکرد اجرا شد. آزمودنی‌ها براساس نمره­ ی نمایه­ ی حافظه به دو گروه نمایه­ ی حافظه­ ی کاری بالا و پایین تقسیم شدند. ابزارهای تحقیق آزمون فراخنای ارقام وکسلر بزرگ­سالان و دستگاه زمان­بندی متوالی بودکه به ترتیب برای سنجش نمایه­ ی حافظه­ ی کاری و زمان­بندی نسبی و مطلق از آنها استفاده شد. تکلیف آزمودنی‌ها حرکت در مسیر از قبل مشخص شده؛ یعنی فشردن کلیدهای 4→ 8 → 6 →2 با حفظ زمان‌بندی نسبی و مطلق بود. یافته­ ها: در مرحله­ ی اکتساب، هر یک از آزمودنی‌ها شش بلوک 12 کوششی را مشاهده و در مراحل یادداری فوری، تأخیری و انتقال یک بلوک 12 کوششی را اجرا کردند. داده‌ها با روش آماری تحلیل کواریانس، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج مراحل یادداری فوری، تأخیری و انتقال نشان داد که خطای زمان‌بندی نسبی و مطلق گروه دارای نمایه­ ی حافظه­ ی کاری بالا به طور معناداری کمتر از گروه دارای نمایه­ ی حافظه­ ی کاری پایین است.نتیجه­ گیری: به نظر می­رسد  که ظرفیت حافظه­ ی‌کاری افراد می‌تواند بر یادگیری تکالیف حرکتی متوالی در طی یادگیری مشاهده­ای اثر بگذارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری مشاهده‌ای، تکلیف حرکتی متوالی، زمان‌بندی نسبی، زمان‌بندی مطلق، حافظه­ ی کاری

عنوان انگلیسی The effect of working memory capacity on the observational learning of a sequential motor task
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The purpose of the present study was to investigate the effect of working memory capacity on the observational learning of sequential timing tasks.   Method: A quasi-experimental research was conducted on a number of  20  university students with a mean age of 21.5 years (SD = 1.5) who were selected through convenience sampling and were assigned to high and low working memory groups based on memory quotient scores. Wechler digit span adults test and Sequential timing apparatus were used to collect the data, and evaluate working memory quotient and relative and absolute timing, respectively. The task required participants to press four keys on a numeric keypad (2→6→8→4) with regard to the absolute and relative movement times. All participants observed 72 trials during the practice phase, and performed 12 trials during the immediate, delayed and transfer phases. Analysis of covariance was used to analyze the collected data. Results: The analyses demonstrated that during the immediate, delayed and transfer phases, relative and absolute timing errors were significantly lower for high working memory groups, but not for the low working memory groups. conclusion:Therefore, it seems that working memory capacity may affect learning sequential motor tasks during observational learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Observational learning, Sequential motor task, Relative timing, Absolute timing, Working memory

نویسندگان مقاله مرضیه افشارپور | Marzieh Afharpour
M.S, Department of Sport Sciences. University of Isfahan, Isfahan
کارشناسی ارشد تربیت بدنی، گرایش رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان

مریم نزاکت الحسینی | Maryam Nezakat-Alhosseini
Associate Professor, Department of Sport Sciences, university of Isfahan, Isfahan
دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان

شیلا صفوی | Shila Safavi
Assistant Professor, Department of sport Sciences. University of Isfahan, Isfahan
استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-689&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات