، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۷۴-۸۹

عنوان فارسی ساز و کار شناختی آمیختگی و نقش آن در مفهوم‌سازی‌های قرآنی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: رویکرد نوین معناشناسی شناختی، به عنوان یکی از شاخه­ های علوم شناختی، امروزه زمینه‌ی گسترده­ای از مطالعات میان­ رشته­ ای را فراهم ساخته است.در ایﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ تلاش شده تا به کمک یکی از نظریه­ های مطرح در این رویکرد، تحت عنوان آﻣﯿﺨﺘﮕﯽ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ فوکونیه و ترنر ، مؤلفه­ های شناختی فرایند مفهوم­ سازی در آیات قرآن ﺗﺒﯿﯿﻦ شود. محدوده‌ی بررسی تحقیق، 15 جزء دوم قرآن  است. ﭘﺮﺳﺶ اﺻﻠﯽ ﻣﻘﺎﻟﻪ ایﻦ است ﮐﻪ آیﺎ ﺑا اﺳﺘﻨﺎد به ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻧﻈﺮیه‌ی آﻣﯿﺨﺘﮕﯽ، فرایند ساخت مفاهیم قرآنی تبیین­ پذیر است؟ بر اساس ﻓﺮض ﻣﺎ می­توان فرایند ساخت مفاهیم (شیوه­ های مفهوم­ سازی) قرآن را ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده ازﭼﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺮیه‌ی آﻣﯿﺨﺘﮕﯽ ﺗﺒﯿﯿﻦ کرد. روش: داده­ ها به کمک فیش­ برداری و بر پایه‌‌ی مطالعات کتابخانه­ ای و نیز با استفاده از منابع تفسیری معتبر و نرم­ افزار پژوهشی جامع تفاسیر نور جمع­ آوری و به شیوه‌ی علمی توصیفی ـ تحلیلی بررسی شدند.یافته ­ها: ﻧﺘﺎیﺞ ایﻦ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ از ﻣﻨﻈﺮ ﻣﻌﻨﺎﺷﻨﺎﺳﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ و بر پایه‌ی مفاهیم عینی در ساختار معنایی قرآن ، ﮐﺎرﺑﺴﺖ ﻧﻈﺮیه‌ی آﻣﯿﺨﺘﮕﯽ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ در تبیین ساخت مفاهیم انتزاعی راه­گشا ﺑﺎﺷﺪ، ضمن اینکه این شیوه‌ی مفهوم­ سازی ریشه در رابطه‌ی زبان و ذهن دارد. نتیجه­ گیری: در نهایت معلوم شد که ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﻧﮕﺎره‌ی ﭼﻬﺎرﻓﻀﺎیﯽ آمیختگی و مطابق دسته­ بندی­های فوکونیه و ترنر از  آمیزه­ های مفهومی در ایﻦ چارچوب ﻧﻈﺮی، ﻣﯽﺗﻮان ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ مفهومﺳﺎزی­ های قرآنی را در ورای ساختار چندوجهی این کتاب آسمانی ﻧﺸﺎن داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قرآن کریم، معناشناسی شناختی، نظریه‌ی آمیختگی، مفهوم­ سازی

عنوان انگلیسی Exploring semantic principle of Construction and understanding concepts in Holy Qur’an based on Conceptual Blending Theory
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This article is an attempt to examine the effectiveness of Conceptual Blending Theory by Fauconnier and Turner in explaining cognitive components of the conceptualization process. The scope of the research covers the last fifteen chapters of  the Holy Quran. Method: To do this, descriptive-analytic method was used. Data collection was a library and note taking method. Valid interpretations of the Holy Quarn and Noor Comprehensive software have been used in analyzing research data. The main question of this paper is whether it is possible to analyze the conceptual structure of the Holy Quran by using the parameters of Conceptual Blending Theory. It is assumed that by using Conceptual Blending framework we are able to explain the conceptual structure of the Holy Quran. This method of conceptualization has roots in the relationship between the language and mind. Result: The findings of this paper show that the application of Conceptual Blending provides an excellent analytical tool for exploring conceptual structure of the Holy Quran. Conclusion: We can analyze the conceptual structure of the Holy Quran by using Conceptual Blending framework.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله The Holy Quran, cognitive semantics, Conceptual Blending Theory, conceptualization

نویسندگان مقاله غلام حسن اورکی | Gholamhassan Oraki
Ph.D. Student, Department of Linguistics, Khuzestan Science and Research Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran and Department of Linguistics, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
دانشجوی دکتری، گروه زبان شناسی همگانی، پردیس علوم تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران و گروه زبان شناسی همگانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

الخاص ویسی | Elkhas vaysi
. Associate Professor, Department of linguistics &Foreign Languages, Payam Noor University, Iran
دانشیار گروه زبان شناسی همگانی و زبان های خارجی، دانشگاه پیام نور، ایران

منصوره شکرآمیز | Mansoore shekaramiz
Assistant Professor, Department of linguistics &Foreign Languages, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
استادیار گروه زبان شناسی همگانی و زبان های خارجی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-692&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات