، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۷۰-۸۳

عنوان فارسی رابطه‌ی باورهای اساسی و بهزیستی ذهنی: نقش واسطه‌ای هویت اخلاقی در اواخر نوجوانی و ظهور بزرگ-سالی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه­ ای هویت اخلاقی در رابطه­ ی میان باورهای اساسی و بهزیستی ذهنی است.روش:  به همین منظور،495 دانشجوی دختر و پسر دوره­ ی کارشناسی با میانگین سنی 21 (اواخر نوجوانی و ظهور بزرگ­سالی) از دانشگاه­ های شهر تهران به روش تصادفی انتخاب شدند و به سیاهه‌ی باورهای اساسی(BBI)، مقیاس بهزیستی ذهنی(شامل مقیاس رضایت از زندگی و مقیاس‌های عاطفه­ ی مثبت و عاطفه­ ی منفی) و مقیاس هویت اخلاقی(MIQ) پاسخ دادند. یافته­ ها: یافته­ های تحلیل مسیر نشان داد که برازش مدل مورد نظر مناسب است. همچنین ضرایب مسیر حکایت از تأثیر غیرمستقیم باور به دنیای معنادار و دنیای نیک­ نهاد با واسطه­ ی عامل یک­پارچگی اخلاقی از هویت اخلاقی (از میان باورهای اساسی) بر بهزیستی ذهنی دارد. هم چنین نتایج پژوهش، فقدان نقش واسطه­ ای مؤلفه­ های هویت اخلاقی را در رابطه­ ی میان باور به حمایت دیگران، خودِ مطلوب و روابط مطلوب با بهزیستی ذهنی نشان می­دهد. نتیجه­ گیری: به نظر می­رسد که هویت اخلاقی می­تواند میان برخی روابط باورهای اساسی و بهزیستی ذهنی نقش واسطه­ داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باورهای اساسی، هویت اخلاقی، بهزیستی ذهنی، اواخر نوجوانی و ظهور بزرگ­سالی

عنوان انگلیسی The Relationship Between Basic Beliefs and Subjective Well-being: The Mediating Role of Moral Identity in Late Adolescence and Emerging Adulthood
چکیده انگلیسی مقاله IntroductionThe purpose of this study was to investigate mediating role of moral identity in the relationship between basic beliefs and subjective well-being. Method: For this purpose, 495 university students in Tehran with an average age of 21 (269 girls and 226 boys) in their late adolescence and emerging adulthood, were selected through random sampling method. They were asked to respond to the Basic Beliefs Inventory(BBI), Subjective Well-Being (SWB) (the Satisfaction with Life Scale and the Positive and Negative Affection Scales inventories), and Moral Identity Questionnaire(MIQ). Results:   Path analysis showed that fitness of the model was appropriate. The path coefficients also   indicate the indirect effect of belief in a meaningful world and the world of goodness with the mediating factor of moral integrity  of moral identity (among the basic beliefs) on subjective well-being. Also, the results of the research show the lack of mediating role of the components of moral identity in the relationship between belief in others' support, self-desirability and favorable relationships with subjective well-being. Conclusion: It seems that moral identity can play a role among some relationships between fundamental beliefs and subjective well-being in late adolescence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Basic beliefs, Moral Identity, Subjective Well-being, Late Adolescence, Emerging adulthood

نویسندگان مقاله سوده دوایی | Soodeh Davaee
MSc Student of Educational Psychology, Tehran University
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران

الهه حجازی | Elaheh Hejazi
Associate Professor of Educational Psychology, University of Tehran ehejazi@ut.ac.ir
دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران

زهرا نقش | Zahra Naghsh
Assistant Professor of Educational Psychology, University of Tehran, z.naghsh@ut.ac.ir
استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-701&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات