|
|
، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۸۴-۹۳
|
|
|
| عنوان فارسی |
مقایسهی تواناییهای توجهی کودکان پیشدبستانی پنج تا هفت ساله |
|
| چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف این مطالعه، بررسی روند تحول انواع توجه در کودکان پیش دبستانی پنج تا هفت ساله است. روش : برای اجرای این پژوهش توصیفی- مقطعی، در سال 1395، از مراکز پیش دبستانی شهر تبریز، 200کودک ( 100 دختر و 100 پسر) پنج تا هفت ساله به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. روند تحول انواع توجه با استفاده از آزمون انواع توجه حافظی و همکاران(1395) تعیین شد و برای تجزیه وتحلیل داده ها ،روش تحلیل واریانس دوراهه به کار رفت. یافته ها : نتایج نشان دادند که به جز توجه شنوایی کودکان دختر و پسر پیش دبستانی ، نمرات انواع توجه (انتخابی، تقسیم شده، معطوف شده و همچنین نمره ی کل توجه)، با در نظر گرفتن سن، افزایش یافته است. دو جنس ، به غیر از توجه انعطاف پذیر، انتخابی و تقسیم شده ،در بقیه موارد تفاوت معنادار داشتند. به استثنای توجه انتخابی، تقسیم شده و معطوف شده ، در بقیه ی موارد، تعامل بین جنسیت و سن معنادار بود (50/ p≤). نتیجه گیری : توجه در کودکان پیش دبستانی پنج تا هفت ساله ابعاد پیچیده ای از ماهیت تحولی دارد که به بررسی و مطالعات بیشتر نیازمند است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
کودکان، پیش دبستانی ، توجه |
|
| عنوان انگلیسی |
comparison of attentional abilities of preschool children aged 5 to 7 years |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The purpose of this study was to investigate the evolution of the types of attention in preschool children aged 5 to 7 years. Method: In this descriptive cross-sectional study, 200 preschool children (100 girls and 100 boys) aged between 5 and 7 were selected through random cluster sampling from the city of Tabriz, Iran, in 2016. To determine the evolution process of the types of attention, the test developed by Hafezi et al. (2016) was employed and the data analysis was carried out using a two-way ANOVA. Results: The results showed that the scores of the attention in girls and boys were increased with regard to age except for auditory, Selective, divided, focused and Total score of attention. In terms of both genders, except for flexible, selective and divided attention, other types of attention showed meaningful differences between boys and girls. With the exception of selective, divided and Centralized attention, there was a significant interaction between genders and age in other types of attention (p≤0.05). Conclusion: Attention in preschool children aged 5 to 7 years has complex dimensions of evolution, which necessitates further studies. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
attention, children, preschool |
|
| نویسندگان مقاله |
علیرضا حافظی | Alireza Hafezi PhD Candidate of Exceptional Children, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan دانشجوی دکترای کودکان استثنایی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
احمد یارمحمدیان | Ahmad Yarmohamadian Associate Professor, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
امیر قمرانی | Amir Ghamarani Associate Professor, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-702&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|