|
|
، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۱۹-۲۹
|
|
|
| عنوان فارسی |
ساخت و اعتبار یابی برنامه ی رایانه ای درمان اصلاح سوگیری توجه برای اختلال اضطراب اجتماعی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: نظریات شناختی اضطراب اجتماعی، عامل سبب شناختی و تدوام بخش اضطراب اجتماعی را، که یکی از شایعترین اختلالات روانی است، سوگیری توجه میدانند. اصلاح سوگیری شناختی، الگویی آزمایشی و رویکردی نوآورانه در اصلاح سوگیری توجه بوده و پروتکل های آن یکی از تکنیک های اصلاح سوگیری شناختی به شمار میرود که توانمندیشان را به عنوان مداخلات درمانی در آسیب شناسی هیجانی آغاز کردهاند. هدف پژوهش حاضر معرفی و مراحل ساخت برنامه ی رایانه ای اصلاح سوگیری توجه و بررسی روایی و اعتبار آن است. روش: پایایی چهره های مورد استفاده در برنامهی رایانهای اصلاح سوگیری توجه، به وسیلهی 120 دانشجو و روایی و اعتبار آن در دو گروه 16 نفرهی دارای اختلال اضطراب اجتماعی بررسی شد. یافته ها: نتایج، روایی و اعتبار زیاد برنامه ی رایانهای اصلاح سوگیری توجه و چهره های مورد استفاده در آن را نشان داد. نتایج اجرای این برنامه برای نوجوانان دارای اختلال اضطرب اجتماعی، بیانگر روایی افتراقی این تکنیک درمانی و توانمندی آن در کاهش اضطراب اجتماعی و سوگیری توجه است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر به روشنی نشان می دهد که استفاده از فرایندهای رایانه ای آموزش توجه می تواند نویدبخش مداخله ای جایگزین یا مکمل در کاهش اضطراب اجتماعی و سوگیری توجه باشد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
ا ختلال اضطراب اجتماعی، اصلاح سوگیری شناختی، اصلاح سوگیری توجه، آموزش توجه، درمان |
|
| عنوان انگلیسی |
Construction and Validation of Computer Program of Attention Bias Modification Treatment for Social Anxiety Disorder |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Social anxiety is a common mental disorder. Cognitive theories of social anxiety considered attention bias as an etiological and maintaining factor in social anxiety. Cognitive bias modification (CBM) is an experimental paradigm and an innovative approach to modifying cognitive biases. Attention bias modification (ABM) protocols represent one of a number of cognitive bias modification techniques, which are beginning to show promise as therapeutic interventions for emotional pathology. This study introduces computer program of attention bias modification treatment (ABMT) and the construction process and examination of the reliability and validity of this program. Method: The reliability of faces used in computerized attentional bias modification program, was examined by 120 students. Validity of computer program of attention bias modification was examined in two groups (n=16) of adolescents with social anxiety disorder. Results: The results indicate the high reliability and validity of computer program of attention bias modification and faces used in it. Implementation of this program on adolescents with social anxiety disorder showed differential validity of this technique and its ability to reduce social anxiety and attentional bias. Conclusion: The current results clearly suggest that use of computerized attention training procedures can be a promising alternative complementary intervention in changing attentional bias and social anxiety. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Social Anxiety Disorder (SAD), Cognitive Bias Modification (CBM) Attentional Bias Modification (ABM), Attention Training, Treatment |
|
| نویسندگان مقاله |
حسن شفیعی | Hassan shafiee Assistance professor of Psychology Department, Payame Noor University استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
حسین زارع | Hossein Zare Professor of Psychology Department, Payame Noor University استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
احمد علی پور | Ahmad Alipor Professor of Psychology Department, Payame Noor University استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-514&slc_lang=other&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
other |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|