|
|
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۱-۷
|
|
|
| عنوان فارسی |
بررسی نقش بازشناسی هیجان در چهره به عنوان عملکردی مستقل از کارکردهای شناختی در افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهشها دربارۀ اینکه نقص بیماران اسکیزوفرنیا در بازشناسی هیجان در چهره، بخشی از بدکارکردی عملکردهای شناختی است یا خود اختلالی مجزا محسوب میشود، هنوز به نتیجۀ مشخصی نرسیده اند. بنابراین هدف اصلی پژوهش پیشِ رو این است که با نگاهی تازه به این مسأله بتواند نتایج ضد و نقیض پژوهش های پیشین را تا حدی توجیه کند؛ با این فرض که بازشناسی هیجان در چهره کارکردی مستقل و مجزاست، اگرچه بازشناسی صحیح نیازمند عملکرد درست کارکردهای شناختی مرتبط است. روش: گروه نمونۀ این پژوهش 55 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا بود. کارکردهای شناختی با خردهآزمونهای تداعی زوجهای کلامی از مقیاس تجدیدنظر شدۀ حافظۀ و کسلر، خردهآزمون تنظیم تصاویر از مقیاس هوش وکسلر و آزمون نگهداری پیوسته سنجش شدند. بازشناسی هیجان در چهره نیز با تصاویر هیجانی چهرۀ اکمن و فرایزن (1976) بررسی شد. یافته ها: یافته ها نشان دادند که تمامی متغیرها با هم همبستگی مثبت و معناداری دارند (0/001 p<). از سوی دیگر، نتایج آزمون t نیز نشان داد که کارکردهای شناختی بیماران اسکیزوفرنیا (که عملکرد ضعیفی در بازشناسی هیجان در چهره داشتند) در مقایسه با گروه دیگر بیماران که در آن مؤلفه عملکرد بهتری داشتند تفاوت معناداری ندارد. نتیجهگیری: یافتههای پژوهشی حاضر در راستای فرضیۀ پژوهش است؛ بر اساس این فرضیه، بازشناسی هیجان در عین حال که خود عملکردی مستقل است، به کارکرد صحیح عملکردهای شناختی مرتبط نیاز دارد. این نتیجه دلالت درمانی مهمی به منظور بهبود بازشناسی هیجان در چهره به عنوان کارکردی مستقل به دست میدهد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال اسکیزوفرنیا، بازشناسی هیجان در چهره، عملکرد شناختی |
|
| عنوان انگلیسی |
Investigating The Role Of Facial Emotion Recognition As An Independent Function From Cognitive Performance In Patients With Schizophrenia |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: numerous studies have examined the facial emotion recognition in patients with schizophrenia with the majority reporting impaired ability to recognize emotions, however the question whether this reflects distinct functional deficits or is secondary to a global cognitive impairment, has not been well explored. The purpose of our study was to explain such inconsistent findings in a new perspective. We hypothesized that facial affect recognition is a distinct function since the accurate facial emotion recognition requires several cognitive performance to support the ability of identifying the affects correctly. Method: the study was implemented on 55 patients with schizophrenia (19 male and 36 female). The 'verbal paired associates' subtest of Wechsler Memory Scale Revised (WMS_R), 'picture arrangement subtest' of Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS) and the continuous performance test (CPT) were used to assess the participants' cognitive functions. Facial emotion recognition was examined following the presentation of images of facial emotions according to Ekman and Friesen (1976). Results: while findings suggested a significant correlation for all variables (p< 0/001), t-test results failed to show any significant difference between the two groups of patients (impaired and unimpaired in facial emotion recognition) in terms of their cognitive performance. Conclusion: facial emotion recognition appears to be a distinct cognitive feature which contributes to the heterogeneity of the disorder. These results may have implications for psychological rehabilitation to increase facial emotion recognition as distinct cognitive function. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Schizophrenia, Facial Emotion Recognition, Cognitive Performance. |
|
| نویسندگان مقاله |
الهام موسویان | Elham Moosavian MSc., Department of clinical Psychology, School of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran ,Shiraz,Iran. کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان-شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
حبیب هادیان فرد | Habib Hadianfard PhD, Assistant Professor, Department of clinical Psychology, School of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran. استادیار، دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-183&slc_lang=other&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
other |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|