، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۵۳-۶۳

عنوان فارسی آموزش حافظه کاری، برنامه آموزش والدینی بارکلی و ترکیب این دو مداخله بر بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به ADHD
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان آموزش حافظه کاری، آموزش والدینی و ترکیب این دو مداخله بر بهبود حافظه کاری کودکان ADHD انجام گرفت. روش: تعداد 36 شرکت کننده مبتلا به ADHD (در سنین 6 تا 12 سال) به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. تشخیص ADHD با استفاده از SNAP–IV، CBCL، و مصاحبه بالینی صورت گرفت. به منظور  کنترل هوش آزمودنی ها از آزمون هوش وکسلر کودکان ویرایش چهارم به کار رفت. سپس کودکان به صورت تصادفی در سه گروه درمانی جای دهی شدند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری صورت گرفت. یافته‌ها: عملکرد کودکان گروه ترکیبی در حافظه دیداری- فضایی که از طریق فرم­ های A و B آزمون ری همچنین فرم­ های A و D آزمون بنتون ارزیابی گردید تفاوت معناداری با دو گروه دیگر داشت (0/05p<). همچنین در آزمون حافظه دیداری وکسلر در مؤلفه دیداری رو به جلو، تفاوت بین گروه درمان ترکیبی و گروه آموزش حافظه کاری معنادار بود (0/01p<). اما نتایج حافظه دیداری معکوس این آزمون تنها بین گروه درمان ترکیبی و گروه آموزش والدینی از تفاوت معناداری برخوردار بود (0/01p<). در حافظه شنیداری رو به جلو وکسلر که مؤلفه شنیداری حافظه کاری را مورد ارزیابی قرار می­داد نیز تفاوت معناداری بین گروه درمان ترکیبی و دو گروه دیگر مشاهده شد (0/001 p<). در بخش حافظه شنیداری معکوس نیز تفاوت میان گروه درمان ترکیبی و دو گروه دیگر معنادار بود. نتیجه ­گیری: درمان ترکیبی (آموزش حافظه کاری و برنامه آموزش والدینی بارکلی) با رویکرد جدید می‌تواند منجر به بهبود بیش­تر حافظه کاری که از مولفه ­های مهم آسیب دیده این اختلال است گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه‌ها، اختلال نارسایی توجه/ فزون‌کنشی(ADHD)، آموزش والدینی، آموزش حافظه کاری، درمان ترکیبی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Working Memory Training, Barkley’s Parent Training Program, And Combination of These Two Interventions on Improvement of Working Memory in Children With ADHD
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of the current study was to examine effectiveness of parent training program, working memory training and the combination of these two interventions on the improvement of working memory in children with ADHD. Method: 36 children with ADHD (aged between 6 to 12 years) were selected according to a convenience sampling method. SNAP–IV, CBCL and clinical interviews were employed to diagnose ADHD. The WISC-IV intelligence test was conducted to control of participant's intelligence. The participants were randomly assigned to the three intervention groups. The data were analyzed using MANCOVA. Result: The performance of the children of the combined group regarding spatial-visual memory assessed via A and B forms of the Rey test as well as A and D forms of the Benton test showed significant difference compared with the other two groups (p< 0.05)It was also found that there was a significant difference between thecombined treatment group and working memory training group in Wechsler's visual test (p< 0.01). Nevertheless, the results of the reverse visual memory of the test demonstrated significant difference only between the combined treatment group and the parent training group (p< 0.01). A significant difference was observed between the combined treatment group and the other two groups concerning the Wechsler's forward auditory memory assessing auditory component of the working memory (p< 0.001). In reverse auditory memory component, a significant different was also shown between the combined treatment group and the other two groups (p< 0.01). Conclusion: The combined treatment (Barkley's parent training program, working memory training) with a new approach can resulted in further improvement of working memory as one of the main impaired components of  this disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attention deficit hyper activity disorder (ADHD), Working memory training, Parent training program, Combined treatment.

نویسندگان مقاله زهرا حسین زاده ملکی | Zahra Hosainzadeh Maleki
Ph.D student of Psychology, Department of Psychology, Tarbiat Modares University,Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس

علی مشهدی | Ali Mashhadi
Ali Mashhadi Assistant Professor of Psychology, Department of Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
استادیار روان شناسی،گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد

عاطفه سلطانی‌فر | Atefeh Soltanifar
Assistant Professor of Child and Adolescent Psychiatry, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Ibn-e-Sina Hospital, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
استادیار روان پزشکی، فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان، مرکز تحقیقات روان‌پزشکی و علوم رفتاری بیمارستان ابن سینا، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد

فاطمه محرری | Fatemeh Moharrari
Assistant Professor of Child and Adolescent Psychiatry, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Ibn-e-Sina Hospital, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mahshhad, Iran.
استادیار روان پزشکی، فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان، گروه روان‌پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد

علی غنایی چمن آباد | Ali Ghanaei Chamanabad
Assistant Professor of Cognitive Neuroscience, Department of Education, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
استادیار علوم اعصاب شناختی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-196&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات