، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۱-۱۹

عنوان فارسی پرسش‌نامۀ توانایی‌های شناختی: طراحی و بررسی خصوصیات روان‌سنجی
چکیده فارسی مقاله هدف:فعالیت­ های روزانه نیازمند توانایی­ های شناختی است و نقص این توانایی­ها با بررسی این فعالیت­ها قابل شناسایی است. هدف این مطالعه، طراحی یک آزمون پرسش‌نامه­ ای برای سنجش توانایی­ های شناختی و بررسی خصوصیات روان­سنجی آن است. روش: در این پژوهش  که به صورت سه مطالعۀ مقطعی مجزا اجرا شد، یک­هزار و 95 نفر(444 مرد و 651 زن) برای تکمیل نسخۀ ابتدایی پرسش­نامه به منظور تحلیل عاملی اکتشافی، 50 نفر در مطالعۀ آزمون- بازآزمون با فاصلۀ سه هفته تا یک ماه به منظور پایایی پرسش­نامه  و 181 سالمند و 224 جوان  برای بررس روایی تمیز پرسش‌نامه شرکت کردند. برای تحلیل داده­ ها، از آزمون­های تحلیل عاملی، کومولوگروف اسمیرنف، آزمون پیرسون و آزمون تی استفاده شد. یافته‌ها: تحلیل عاملی اکتشافی، هفت عامل حافظه، کنترل مهاری و توجه انتخابی، تصمیم­گیری، برنامه ­ریزی، توجه پایدار، شناخت اجتماعی و انعطاف ­پذیری شناختی را از آزمون استخراج کرد. آلفای کرونباخ پرسش­نامه 0/834 و همبستگی پیرسون دو نوبت آزمون در سطح 0/01 معنادار بود. تمامی مقیاس­ های آزمون (به جز شناخت اجتماعی) در سطح 0/01 با معدل همبستگی داشتند. آزمون تی بین تمامی شاخص­های آزمون (به جز برنامه­ریزی و شناخت اجتماعی) تفاوت معنا­داری نشان داد. نتیجه‌گیری: روایی و پایایی پرسش­نامۀ طراحی­ شده به منظور ارزیابی کارکردهای شناختی مطلوب بود . توانایی شناختی افراد با بررسی دقیق فعالیت­ های روزانه نیازمند توانایی شناختی قابل ارزیابی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرسش‌نامۀ ارزیابی شناختی، روایی، پایایی

عنوان انگلیسی Cognitive Abilities Questionnaire: Development and Evaluation of Psychometric Properties
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Activity of daily living requires cognitive abilities and mean while the cognitive deficits can be reflected from the daily activity. The purpose of the present study was to design a cognitive abilities questionnaire, to perform factor analysis and to determine its validity and reliability. Method: The present research was carried out within three separate cross sectional study phases. 1070 individuals participated in the first phase of the study in which we did the factor analysis for the preliminary version of the questionnaire. 50 students participated in a test- retest study with two to three weeks delay and 101 older adults completed the questionnaire in order have its discriminative validity determined. Komolnogrov-Smirnof, Factor analysis and t- test were used for data analysis. Results: Exploratory factor analysis showed seven factors including memory, inhibitory control, selective attention, decision making, planning, sustain attention, social cognition and cognitive flexibility. The results indicated quite a strong Cronbach's alpha (0.834) and Pearson correlation test showed a significant correlation in the test- retest analysis (p< 0.01). Pearson test showed a notable correlation between the average and all cognitive ability domains (all p values< 0.01). Furthermore, t- test demonstrated a significant difference between all domains of cognitive abilities except planning and social cognition (p< 0.001). Conclusion: The designed questionnaire showed to acquire a proper reliability and validity for evaluation of cognitive abilities. Evaluating the activity of daily living appears to be a good measure for cognitive abilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive Abilities Questionnaire, Validity, Reliability

نویسندگان مقاله وحید نجاتی | Vahid Nejati
Assisstant Professor of Neuroscience, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
استادیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-268&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات