، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۶۳-۷۱

عنوان فارسی بررسی رابطۀ کنترل هیجانی و تنظیم شناختی هیجان با باورهای وسواسی دانش‌آموزان دختر دورۀ متوسطۀ شهر رشت
چکیده فارسی مقاله هدف: تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطۀ کنترل هیجانی و تنظیم شناختی هیجان با باورهای وسواسی دانش­آموزان دختر دورۀ متوسطۀ شهر رشت انجام شد. روش: نمونۀ آماری 302 دانش­آموز دختر مشغول به تحصیل در دورۀ متوسطۀ نظری مدارس دولتی شهر رشت بودند که با روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات این پزوهش که از نوع همبستگی است، از پرسش­نامه­های کنترل هیجانی، باورهای وسواسی و تنطیم شناختی هیجان  استفاده شد. یافته ­ها: نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون چندمتغیرۀ گام به گام، در پیش­بینی متغیر وابسته (باورهای وسواسی) نشان‌دهندۀ چهار مرحلۀ معنادار بود. در اولین مرحله، مؤلفۀ خودسرزنشی بیشترین رابطه را با متغیر ملاک نشان داد(0/37=β)، در مرحلۀ دوم، خودسرزنشی(0/27=β) و پذیرش شرایط(0/20=β) بیشترین توان پیش­بینی باورهای وسواسی را نشان دادند. در سومین مرحله، خودسرزنشی(0/25=β)، پذیرش شرایط(0/17=β) و مرور ذهنی(0/13=β) در مجموع 18 درصد واریانس متغیر ملاک را پیش­بینی کردند. درمرحلۀآخر، چهار متغیرخودسرزنشی(0/24=β)، پذیرش شرایط(0/13=β)، مرور ذهنی(0/16=β) و ارزیابی مجدد(0/12=β ) بیشترین توان پیش­بینی­کنندگی متغیر ملاک را داشتند. نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق حاکی از آن بود که باورهای وسواسی با خودسرزنشی دارای بیشترین رابطۀ معنادار و خودسرزنشی، پذیرش شرایط، مرورذهنی و ارزیابی مجدد بیشترین توان را برای پیش­بینی باورهای وسواسی دارند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کنترل هیجانی،تنظیم شناختی هیجان، باورهای وسواسی

عنوان انگلیسی Investigation of Relationship Among Emotional Control, Cognitive Emotional Regulation and Obsessive Beliefs in High School Girl Students of Rasht
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The current investigation studied the cross-relationship between the Emotional Control, Cognitive Emotion Regulation and Obsessive Beliefs amongst high school female students in Rasht city. Method: the study sample comprised 302 girl students from governmental sector schools of Rasht city whom were selected through the cluster random sampling method. The instruments which were employed in this correlation study included the Emotional Control, Cognitive Emotion Regulation and Obsessive Belief Questionnaires. Results: the obtained data analyzed by the stepwise multiple regression method showed four significant steps predicting the obsessive beliefs. In first place, self-blame showed the most significant relation with obsessive beliefs (β=0.37). In the second step, self-blame (β=0.27) and acceptance (β=0.20) were the most important predictive factors for the obsessive beliefs. In the third step, self-blame (β=0.25), acceptance (β=0.17) and rehearsal (β=0.13) revealed an 18% variance of criterion variables and in the last step, the four mostly predictive variables were the self-blame (β=0.24), acceptance (β=0.13), rehearsal (β=0.16) and reappraisal (β=0.12). Conclusion: The current survey suggested that obsessive beliefs retain a notable relationship with self-blame. Moreover, self-blame, acceptance, rehearsal and reappraisal appeared to be the most relevant predictive variables for the obsessive beliefs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional Control, Cognitive Emotion Regulation, Obsessive Beliefs

نویسندگان مقاله جواد عینی پور | javad Einipour
Educational Psychology of Tabriz University, Tabriz, Iran.
روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز

شهرام واحدی | Shahram Vahedi
Educational Psychology, Assistant Prof. of Tabriz University, Tabriz, Iran.
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

تورج هاشمی | Touraj Hashemi
Educational Psychology, Assistant Prof. of Tabriz University, Tabriz, Iran.
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-281&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات