، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۴۵-۵۱

عنوان فارسی مقایسه نوع لکنت در کلمات عملکردی و معنایی بین کودکان و بزرگسالان فارسی زبان
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه نوع یا الگوی لکنت در کلمات عملکردی و معنایی بین کودکان و بزرگسالان فارسی زبان مبتلا به لکنت انجام شد. روش:‌ 50 فرد مبتلا به لکنت مراجعه کننده به مراکز درمانی و آموزش خصوصی و دولتی کرج در قالب پنج گروه سنی 10 نفره (6-3، 9-7، 12-10، 16-13 و 17 سال به بالا) مورد بررسی قرار گرفتند. حداقل به مدت پنج دقیقه از گفتار خود انگیخته هر فرد ضبط آوایی شد و انواع الگوهای لکنت هر فرد بر حسب نوع کلمات مشخص گردید. سپس داده ها به وسیله آزمون های کروسکال - والیس و من - وینتی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: الگوی غالب لکنت در کودکان صرف نظر از نوع کلمات تکرار بود، در حالی که با افزایش سن غالبا الگوهای کشش سکوت یا گیر، میان اندازی و بازنگری اصلاحی ظاهر می شد. با افزایش سن، الگوی لکنت هم در کلمات عملکردی و هم معنایی تغییر می کرد. نتیجه گیری: افراد فارسی زبان مبتلا به لکنت در سنین مختلف الگوهای ناروانی متفاوتی نشان می دهند، چنانچه با افزایش سن در جهت افزایش الگوهای کشش سکوت یا گیر، میان اندازی و بازنگری اصلاحی تغییر می کند. بر اساس نظریه اکس پلن (EXPLAN)، انتظار می رفت الگوی تکرار کل کلمات، میان اندازی و سایر الگوهای تاخیراندازی لکنت همه گروه های سنی دیده شود، اما علت اینکه الگوی لکنت در کلمات عملکردی نیز مانند کلمات معنایی در سنین مختلف تغییر می یابد می تواند مربوط به تفاوت ساختار کلمات عملکردی در زبان فارسی و دشوارتر بودن برنامه ریزی زبانی آن نسبت به زبان انگلیسی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله لکنت، کلمه معنایی، کلمه عملکردی،‌ نوع کلمه، الگوی لکنت

عنوان انگلیسی The Comparison of Stuttering Patterns in Function and Content Words Between Child and Adult Farsi Speakers
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The present study was carried out to compare the type or pattern of stuttering between Farsi stuttering children and adults. Method: 50 stuttering subjects presenting to public and private clinical and educational centers were divided into five age groups of ten subjects (with age ranges of 3-6, 7-9, 10-12, 13-16, and 17 and higher). At least five minutes of spontaneous speech of each subject was recorded and the stuttering pattern of each subject was determined based on the type of words. Data were analyzed using Kruskal-Wallis and Mann-Whitney tests. Results: The dominant pattern of stuttering in children regardless of word type was repetition; however, as children grew older, silent pause, interjection and rejection would appear. The pattern of stuttering both in function and content words changed with age. Conclusion: Farsi stuttering speakers show different patterns of non-fluency in different ages; with more silent prolongation, interjection and revision patterns with older age. According to EXPLAN theory prediction, we expected to see patterns of repetition, interjection and other delaying patterns of stuttering in all age groups. But the presence of different stuttering patterns both in function and content words in different ages, may be due to difference in the structure of function words in Farsi and the higher difficulty in language planning in Farsi than in English.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Stuttering, Content Word, Function Word, Word Type, Stuttering Pattern

نویسندگان مقاله مریم مخلصین | Maryam Mokhlesin
گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

محمدرحیم شاه بداغی | Mohammad Rahim Shahbodaghi
گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

حوریه احمدی | Hourieh Ahadi
گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

پیتر هاول | Peter Howell
گروه روانشناسی، کالج دانشگاهی لندن، لندن، انگلستان.

افسانه عرشی | Afsaneh Arshi
گروه آموشی گفتار درمانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

سقراط فقیه زاده | Soghrat Faghihzadeh
گروه آمار، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-367&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات