، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۶۳-۷۲

عنوان فارسی انطباق و هنجاریابی آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا
چکیده فارسی مقاله هدف: انطباق و هنجاریابی آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا برای دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه های شهر تهران (آزاد و دولتی). روش: پس از ترجمه و اجرای اولیه آزمون روی تعدادی از دانشجویان، فرم اصلاح شده به وسیله 1000 دانشجو از پنج گروه تحصیلی علوم پزشکی، علوم انسانی، فنی و مهندسی، هنر و علوم پایه که به صورت در دسترس انتخاب شده بودند، تکمیل شد. برای تحلیل داده ها از میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی دو رشته ای نقطه ای پیرسون، رتبه درصدی z و t برای سه مهارت ارزشیابی، تحلیل و استنباط و نمره کل بر اساس جنس، برای هر یک از پنج گروه تحصیلی و کل دانشجویان و همچنین آزمون های همخوانی درونی (آلفای کرونباخ و دو نیم کردن) استفاده شد. یافته ها: پایایی فرم انطباق یافته آزمون با استفاده از روش دو نیم کردن 0/78 و با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ برای مهارت ارزشیابی 0/79، برای مهارت تحلیل 0/75، برای مهارت استنباط 0/91 و برای کل آزمون 0/83 به دست آمد. به علاوه میانگین نمرات مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان همه رشته های دانشگاه های تهران از نمرات چند دانشگاه آمریکایی به طور بارز و معنی داری کمتر بود. نتیجه گیری: پایایی فرم انطباق یافته آزمون مطلوب می باشد و هنجاری آن برای دانشجویان شهر تهران محاسبه و ارایه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پایایی، تفکر انتقادی، هنجاریابی

عنوان انگلیسی Adaptation and Normalization of California Critical Thinking Skills Test
چکیده انگلیسی مقاله Objective: To adapt and normalize the California Critical Thinking Skills Test for university students in the city of Tehran. Method: After the translation and a primary execution of the test, the revised form was completed by 1000 students selected using convenience sampling from the five majors of medicine, humanities, technical and engineering sciences, art and basic sciences. The data were analyzed using mean, standard deviation, Pearson's two-tailed correlation coefficient, Z and t percentage scores for the three skills of evaluation, inference, and analysis; total score based on sexuality for each of the educational groups and the total students were used as well as internal consistency tests (Cronbach's alpha and split-half). Results: The internal consistency of the adapted test was 0.78 using split-half method, and 0.79, 0.75, 0.91, and 0.83 using Cronbach's alpha, for evaluation, analysis, inference and total skills respectively. In addition, the mean scores of critical thought in students of all majors in the universities of Tehran were significantly lower than that of a number of American universities. Conclusion: The validity of the adapted version of the test was acceptable and its norms have been calculated and provided for students in Tehran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Validity, Critical Thinking, Normalization

نویسندگان مقاله ابوالقاسم مهری نژاد | Abolghasem Mehrinejad
گروه روانپزشکی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-370&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات