، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۲۵-۳۵

عنوان فارسی مقایسه مهارت های واج شناختی در دو زیر گروه ادراکی و زبانی اختلال خواندن
چکیده فارسی مقاله هدف: چنین به نظر می‌رسد که در یک طبقه‌بندی نسبتاً معتبر می‌توان علاوه بر برجسته ساختن مبانی نوروسایکولوژیک کودکان دارای اختلال خواندن، آنها را بر اساس صحت خواندن به دو زیر گروه ادراکی و زبانی تقسیم کرد. هدف اصلی این پژوهش، مقایسه پردازش مهارت‌های واج‌شناختی در این دو زیرگروه است. روش: در یک پژوهش توصیفی- پس رویدادی، بر اساس تحلیل‌ آماری عملکرد آموزشی گروه نمونه، 50 دانش‌آموز، واجد ملاک‌های تشخیصی مشکلات خواندن بودند که برای آزمون فرضیه‌های تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای تحقیق شامل آزمون خواندن، آزمون مهارت واج‌شناختی و مقیاس پیشرونده هوش (ریون) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون غیرپارامتریک ارزشیابی شدند. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش در برخی از مهارت‌های واج‌شناختی (سرعت نامیدن اعداد، سیالی کلمات هم‌پیش‌حرف، تعویض صدا و سرعت خواندن) میان رتبه‌های دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود داشت. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که گروه‌بندی کودکان مبتلا به اختلال خواندن به دو زیرگروه ادراکی و زبانی، دارای اعتبار باشد و هر یک از این دو زیرگروه‌ دارای خاستگاه‌های نوروسایکولوژیکی متفاوتی ‌باشند. کودکان گروه ادراکی در مقایسه با گروه زبانی در دستیابی به ساختار اشکال حروف، واج‌ها، ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات واج‌شناختی از حافظه بلندمدت، کاربرد واج‌ها و گفتار توانمندتر هستند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واج شناسی، اختلال خواندن، نوروسایکولوژی، کودکان

عنوان انگلیسی Comparison of Phonological Abilities in Two Subgroups With Either Perceptual or Linguistic Dyslexia
چکیده انگلیسی مقاله Objective: In a relatively valid classification, in addition to highlighting the neuropsychological basis of dyslexia in children, they can be divided to perceptual and linguistic subgroups based on their reading accuracy. The main objective of this study is to compare the processing of phonological abilities between these two subgroups.  Method: In a descriptive research project of ex-post facto type based on the statistical analysis of the function of sample group, 50 students with reading disorder criteria were examined to evaluate the hypotheses under study. Tools of the study included reading test, test of phonological skills and Raven's Progressive Matrices. Results were evaluated using non-parametric test.  Results: According to the findings, there were significant differences between the scores of the two groups in some phonological skills (i.e. digit naming speed, alliteration fluency, semi-spoonerisms, and reading speed).  Conclusion: It seems that grouping children with reading disorders into perceptual and linguistic subgroups is valid and that each of these two subgroups have different neuropsychological origins. In comparison with children in the linguistic group, children in the perceptual group are stronger in accessing letter structures and phonemes, storing and retrieving phonological requirements from their long-term memories, the use of phonemes, and speech.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Phonology, Reading disorder, Neuropsychology, Children

نویسندگان مقاله فخرالسادات حسینی‌لر | Fakhralsadat Hosseini lor
اداره آموزش و پرورش استان تهران، تهران،ایران.

حمیدرضا پوراعتماد | Hamidreza Pouretemad
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

محمود حیدری | Mahmoud Heidari
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-127&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات