، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۳۹-۴۴

عنوان فارسی بررسی رابطه احساس تنهایی با نوع استفاده از اینترنت در گروهی از دانش آموزان دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش به بررسی رابطه احساس تنهایی (تجربه ذهنی ناخوشایندی که در صورت بروز نقص جدی در شبکه ارتباطی اجتماعی شخص اتفاق می‌افتد) با چت کردن (گفتگو از راه پیوستن به شبکه اینترنت) و استفاده آموزشی از اینترنت پرداخته است. روش: برای این منظور، در سال تحصیلی 82-1381 به روش نمونه‌گیری تصادفی از دو دبیرستان منطقه 8 تهران 42 دانش‌آموز دختر و 31 دانش‌آموز پسر انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، نسخه سوم مقیاس احساس تنهایی UCLA، پرسشنامه‌ای جهت تعیین نوع استفاده آزمودنی‌ها از اینترنت بود. یافته‌ها: بین احساس تنهایی در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی و چت کردن با اینترنت رابطه معنی‌داری وجود داشت. این نوع رابطه در مورد دانش آموزان پسر دبیرستانی تأیید نشد. بین احساس تنهایی و استفاده آموزشی از اینترنت، رابطه معنی‌داری دیده نشد. نتیجه گیری: نتایج مطالعه ارتباط بین احساس تنهایی و چت کردن را نشان می‌دهد. البته برای اینکه مشخص شود که آیا این دو می‌توانند رابطه علت و معلولی داشته باشند، باید مطالعات بیشتری بشود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بررسی رابطه احساس تنهایی، مقیاس احساس تنهایی UCLA، دانش‌آموزان، استفاده از اینترنت، چت، احساس تنهایی در دانش‌آموزان دختر، رابطه

عنوان انگلیسی Internet Use and Feeling of Loneliness Among High School Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This research tried to assess the relationship between feeling of loneliness (unpleasant mental experience which is the result of a serious deficit in the social connecting network) with chatting (conversation through joining to Internet network) and educational use of the Internet. Method: Forty-two girl students and 31 boy students were selected randomly from two high schools in eighth grade in Tehran. The tool used in this research were the Farsi version of UCLA scale to measure the degree of loneliness feelings and a questionnaire to determine the type of Internet use in the subjects. Results: There was a significant relationship between feeling of loneliness and chatting among girl students. This relationship was not observed among boy students. No significant relationship was detected between feeling of loneliness and educational use of Internet. Conclusion: This study showed a relationship between feeling of loneliness and chatting. More studies should be done to show the cause and effect relationship between these two.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم مشایخ | Maryam Mashayekhi
دانشگاه خاتم، تهران، ایران.

احمد برجعلی | Ahmad Borj Ali
گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-114&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات