|
|
، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۷۲-۸۳
|
|
|
| عنوان فارسی |
فرهنگ و نظام های فکری: شناخت کل گرا در برابر شناخت تحلیلی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
فرهگ و نظامهای فکری: شناخت کلگرا در برابر شناخت تحلیلی1 به عقیده نویسندگان این مقاله،شناخت مردم شرق آسیا کلگراست؛به این معنا که شناخت آنها بر توجه به کل میدان ادراکی و قائل بودن نقش علی برای آن،استفاده نسبتا ناچیز از طبقات و منطق بصری و استدلال دیالکتیکی استوار است. توجه به میدان،باید موجب تلاش برای شناسایی روابط بین موضوعات و رویدادها در میدان شود و تفسیر وقایع،رابطه میان موضوع و میدان را تقویت نماید به همین ترتیب،برای افرادی که خودشان را جزئی از یک کل میدانند و در حفظ هماهنگی درونی آن کل برانگیخته شدهاند،طبیعتا دنیا ممکن است پیوسته و درهم متداخل به نظر برسد. از طرف دیگر،اگر کرهایها به این فکر عادت کرده باشند که نتایج را بدیهی بشمارند،نمیتوان انتظار داشت،وقتی از دو نظریه متضاد آگاهند،در مقایسه با زمانی که فقط با یک نظریه پیشبینیکننده آشنا هستند از عدم تحقق نتیجه مورد نظر خود زیاد تعجب کنند و این همان چیزی است که به دست آمده است. روابط در برابر طبقات به عنوان مبنای گروهبندی چیو (1972)در جریان یک پژوهش،تصاویری شامل انسان،وسیله نقلیه،مبلمان،ابزار یا انواع غذا را به صورت گروههای سه تایی به کودکان چینی و آمریکایی نشان داد و از آنها خواست دو تصویر مشابه یا جور را از بین سه تصویر انتخاب کنند و دلیل انتخابشان را نیز بگویند؛نتیجه اینکه سبک اصلی بچههای چینی زمینهای- ارتباطی بود. با این استعاره،ما میتوانیم بگوییم که حتی اگر در تمام فرهنگهای مردم فرایندهای بنیادی شناختی یکسانی را به عنوان ابزاردست خود داشته باشند،ابزار انتخابی آنها برای حل مشکل مشابه ممکن است بسیار متفاوت باشد." |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
شرقیها، غربیها، اجتماعی، چین، آمریکاییها، یونان، منطق، دیالکتیکی |
|
| عنوان انگلیسی |
|
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
ریچارد ای نیزبت کای پنگ |
اینکول چوی |
آرا نورنزایان |
مهران آزادی |
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-669&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|