مجله سالمندی ایران، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی شناسایی ابعاد مدیریت ارائه خدمات پیشگیرانه نوع اول سلامت در سالمندان ایران
چکیده فارسی مقاله هدف: جامعه ما که به سالمندی گام نهاده، از نظر مراقبت­های بهداشتی با مسائل گوناگونی مواجه است. یک بحث مهم در ارتباط با ارتقای سلامت سالمندان، مراقبت­های پیشگیرانه و نحوه مدیریت آن در دنیا می­باشد. از آنجا که سیستم مراقبت­های بهداشتی تغییرات مناسب در ساختار و روند ارائه خدمات به بیماران ایجاد می­کند­، مطالعه­ی حاضر با هدف  شناسایی مهمترین ابعاد ارائه خدمات پیشگیرانه نوع اول سلامت در سالمندان ایران انجام شد. مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی- پیمایشی متغیرهای مورد نظر با استفاده از پرشسنامه سنجش و در حقیقت روابط علی بین متغیرها مشخص گردید. ابتدا شرایط ارائه خدمات پیشگیرانه نوع اول سلامت در سالمندان کشورهای منتخب دنیا و ایران توصیف و مطالعه تطبیقی انجام گرفت. سپس اطلاعات، دیدگاه­ها و نظرات 12 خبره مدیریت، در خصوص متغیرهای استخراج شده از مرور ادبیات با استفاده از تکنیک دلفی در سه مرحله جمع­آوری و پس از اجماع نظر خبرگان، پرسشنامه ساختارمند طراحی شد. جهت تایید نهایی متغیرها و مولفه­های اصلی روایی صوری و محتوای پرسشنامه و به منظور سنجش پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و پرسشنامه در جامعه آماری شامل 176 خبره توزیع و تکمیل گردید. به منظور  محاسبه میزان تاثیر مولفه­ها بر متغیر اصلی، روش معادلات ساختاری به کار برده شد. یافته‌ها: یافته ­ها نشان داد که این مدل دارای 6 بعد (برنامه­ریزی، سازمان­دهی، تأمین منابع، نظارت، رهبری و خدمات پیشگیرانه) می­باشد. بار عاملی و آماره تی هر یک از ابعاد برنامه­ریزی(0.68 و 5.22)، سازماندهی (0.56 و 4.54)، تامین منابع(0.76 و 2.72)، نظارت(0.75 و 3.29)، رهبری(0.68 و 4.92) و خدمات پیشگیرانه (0.71 و 3.44) بر مدیریت ارائه خدمات پیشگیرانه نوع اول سلامت در سالمندان محاسبه گردید. در بعد برنامه­ریزی هشت شاخص، بعد سازمان‌دهی شش شاخص، بعد تأمین منابع هفت شاخص، بعد نظارت هفت شاخص، بعد رهبری سه شاخص و بعد خدمات پیشگیرانه شش شاخص شناسایی و تأیید شدند. نتیجه‌گیری: ابعاد شناسایی شده به­ترتیب بیشترین میزان تاثیر بر مدیریت ارائه خدمات پیشگیرانه نوع اول سلامت در سالمندان، عبارتند از برنامه­ریزی، خدمات پیشگیرانه، نظارت، سازماندهی، تامین منابع و رهبری که با ایجاد زیرساخت­ها، اقدامات علمی و عملی، ارتقای فرهنگ سلامت و جدی بودن نظام سلامت در بکار­گیری ظرفیت­ها و امکانات موجود، منجر به افزایش کیفیت زندگی سالمندان، کاهش هزینه­های سلامتی و کاهش بار بیماری­ها در سطح جامعه می­گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سالمندی، ارائه خدمات سلامت، مدیریت، کیفیت زندگی

عنوان انگلیسی Identifying the dimensions of management in providing preventive services of the first type of health in the elderly in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: Our society, which has reached old age, faces various problems in terms of health care. An important discussion is related to the promotion of elderly health, preventive care and how to manage it in the world. Since the health care system makes appropriate changes in the structure and process of providing services to patients, The aim of this study was to identify the most important aspects of providing preventive services of the first type of health in the elderly in Iran. Materials & Methods: This is a descriptive-survey study in which the desired variables were measured using a questionnaire and in fact the causal relationships between the variables were identified. First, the conditions for providing preventive services of the first type of health in the elderly of selected countries of the world and Iran were described and a comparative study was performed. Then, information, views and opinions of 12 management experts on the variables extracted from the literature review were collected using the Delphi technique in three stages and after the consensus of experts, a structured questionnaire was designed. For final confirmation of the variables and main components of face validity and content of the questionnaire and in order to assess the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha coefficient was calculated and the questionnaire was distributed and completed in a statistical population of 176 experts. In order to calculate the effect of the components on the main variable,, the method of structural equations was used. Findings: Findings showed that this model has 6 dimensions (planning, organizing, sourcing, monitoring, leadership and preventive services). Factor load and statistics of each of the dimensions of planning (0.68 and 5.22), organization (0.56 and 4.54), resource provision (0.76 and 2.72), monitoring (0.75 and 3.29), leadership (0.68 and 4.92) and preventive services ( 0.71 and 3.44) were calculated on the management of preventive services of the first type of health in the elderly. Eight indicators were identified and approved in the planning dimension, six indicators in the organization dimension, seven indicators in the resource provision dimension, seven indicators in the supervision dimension, three indicators in the leadership dimension, and six indicators in the preventive services dimension. Conclusion: The dimensions identified as having the greatest impact on the management of the provision of preventive services of the first type of health in the elderly are planning, preventive services, monitoring, organizing, providing resources and leadership that promotes health culture by creating infrastructure, scientific and practical measures. And the seriousness of the health system in using the existing capacities and facilities, leads to increasing the quality of life of the elderly, reducing health costs and reducing the burden of disease in the community.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Aging, health services, management, quality of life

نویسندگان مقاله فائزه بهادر | Faezeh Bahador
PhD Student, Department of Health Services Management, Faculty of Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

سعاد محفوظ پور | Soad Mahfoozpour
Professor Assistant, Safety Promotion& Injury Prevention Research Center, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشیار، مرکز تحقیقات ارتقا ایمنی و پیشگیری از آسیب، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

ایروان مسعودی اصل | Iravan Masoudi Asl
Professor Assistant, School of Health Management & Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

شقایق وحدت | Shaghayegh Vahdat
Professor Assistant, Faculty of Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3180-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات