|
Health, Spirituality and Medical Ethics Journal، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۹۱-۹۸
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش سرمایه معنوی و ذهن آگاهی در پیش بینی استرس کرونا در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: استرس کرونا میتواند یک عامل آسیبپذیر برای سایر اختلالات روانشناختی در جامعه باشد، ازاینرو مطالعه حاضر باهدف نقش سرمایه معنوی و ذهن آگاهی در پیش بینی استرس کرونا در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روشها: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 بودند؛ که از افراد واجد شرایط تعداد 242 نفر به شیوه نمونهگیری غیر احتمالی مبتنی بر وب انتخاب شدند و به پرسشنامههای سرمایه معنوی گل پرور و همکاران (1394)، ذهن آگاهی چادویک و همکاران (2008) و استرس کرونا متناسب با سبک زندگی ایرانی سلیمی (1399) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با کمک نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد رابطه سرمایه معنوی با استرس کرونا منفی و معنادار (01/0p<،585/0- =r)، رابطه ذهن آگاهی با استرس کرونا منفی و معنادار (01/0p<،4569/0- =r)بود. داد مولفههای سرمایه معنوی، 2/34 درصد و ذهن آگاهی، 9/19 درصد از واریانس استرس کرونا را تبیین میکنند نتیجهگیری: نتایج پژوهش اهمیت متغیرهای مذکور را در متوجه متصدیان نظام آموزشی کشور را میرساند، لذا برنامهریزی در راستای ارتقای توانمندیهای فردی، اجتماعی و معنوی از ضروریات اصلی پژوهش حاضر هست |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سرمایه معنوی، ذهن آگاهی، استرس کرونا، دانشجویان. |
|
عنوان انگلیسی |
The Role of Spiritual Capital and Mindfulness in Predicting COVID-19-Related Stress in College Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: The stress related to Coronavirus disease 2019 (COVID-19) can be a risk factor for other psychological disorders in society. The present study aims to investigate the role of spiritual capital and mindfulness in predicting COVID-19-related stress in college students. Methods: This is a descriptive-correlational study. The study population consist of all male and female students of Farhangian University in Birjand, Iran during 2021-2022. Of these, 242 eligible students were selected using a web-based non-probabilistic sampling method. They completed the Spiritual Capital Scale of Golparvar et al. (2015), the Southampton Mindfulness Questionnaire of Chadwick et al. (2008), and the Corona Stress Scale of Salimi (2015). For data analysis, Pearson's correlation test and multiple regression analysis were used in SPSS software, version 22. The significance level was set at 0.05. Results: The relationship between spiritual capital and COVID-19-related stress (r=-0.585, P< 0.01), and between mindfulness and COVID-19-related stress (r=-0.4569, P< 0.01) was negative and significant. The spiritual capital explained 34.2% of the variance and the mindfulness explained 19.9% of the variance in COVID-19-related stress. Conclusion: Spiritual capital and mindfulness can predict the COVID-19-related stress among college students. This indicates the need for planning to improve individual, social, and spiritual |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Spiritual capital, Mindfulness, COVID-19, Stress. |
|
نویسندگان مقاله |
مینو میری | Minoo Miri Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. دانشگاه فرهنگیان، بیرجند
مجتبی فیروزی نژاد | Mojtaba Firuzinezhad Deputy Director of Planning and Program of the General Directorate of Education of South Khorasan, Birjand, Iran. معاون طرح و برنامه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، بیرجند، ایران
محبوبه ملکی | Mahboobeh Maleki Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences, Payame Noor University, Qazvin, Iran پیام نور قزوین
محمد خسروی طناک | Mohammad Khosravitanak Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. دانشگاه شهید بهشتی، تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-426-1&slc_lang=en&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|