|
رفاهاجتماعی، جلد ۲۲، شماره ۸۷، صفحات ۳۵۱-۴۰۰
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش سواد سلامت در مواجهه با اضطراب ناشی از بیماری کووید-۱۹ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: تجارب کشورهای مختلف و نیز نتایج تحقیقات متعدد نشان میدهد که رفتارهای ارتقاء دهندهی سلامت برای حفظ سلامتی شهروندان، ضروری است و افراد با سواد سلامت ناکافی، وضعیت سلامتی ضعیفتری دارند، این رابطه در دوران پرمخاطره کووید-19 که باعث اضطراب شهروندان شده است، اهمیتی دوچندان مییابد. از این روی هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی نقش سواد سلامت در نوع مواجهه با اضطراب ناشی از بیماری کووید-19دربین شهروندان تهرانی است. روش: این مطالعه توصیفی- تحلیلی با روش پیمایش بر روی 384 نفر از شهروندان بالای 20 سال شهر تهران صورت گرفته است. نمونه گیری با نرم افزار Sample Power انجام شده و دادهها با استفاده از دو پرسشنامه سواد سلامت ایرانیان منتظری و همکاران و اضطراب ناشی از کووید-19 جمعآوری شدهاند. جهت محاسبهی پایایی ازآلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و برای کسب اعتبار لازم از اعتبار صوری بهره گرفته شده است. یافتهها: میانگین نمرات اضطراب ناشی از بیماری کووید-19در مردان کمتر و در زنان بیشتر بوده است، همچنین ابعاد سواد سلامت(خواندن، ارزیابی، فهم و درک، تصمیمگیری و رفتار و دسترسی) قادر به تبیین حدوداً 47 درصد اضطراب ناشی از بیماری کووید-19 هستند. بحث: در مجموع اضطراب ناشی از بیماری کووید- 19، در میان شهروندان زیاد است و با توجه به رابطهی مستقیم سواد سلامت وکنترل اضطراب ناشی از کووید-19، لزوم انجام برنامههای آموزش سلامت محور براساس حیطههای رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت و مولفههای سواد سلامت پیشنهاد میگردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سوادسلامت، اضطراب، بیماری کووید-19، رفتارهای ارتقاء دهندهی سلامت |
|
عنوان انگلیسی |
The Role of Health Literacy in Coping with Anxiety Caused by Covid-19 Pandemic |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction The experiences of different countries as well as the results of numerous research studies show that health-promoting behaviors are necessary to maintain the health of citizens, and people with inadequate health literacy have poorer health status. Therefore, the main purpose of this study is to investigate the role of health literacy in coping with anxiety caused by Covid-19 pandemic among Tehran citizens. Method This descriptive-analytical study was conducted on 384 citizens over the age of 20 in Tehran. Sampling was conducted using Sample Power software and data were collected using two questionnaires of health literacy of Iranians from Montazeri et al. and anxiety caused by Corona from Alipour et al. (2009). Cronbach's alpha and composite reliability have been used to calculate validity, and face validity has been used to obtain the necessary validity. Findings Findings indicate that the mean scores of anxiety caused by Covid-19 pandemic were lower in men than those of women. Also, based on analytical results it can be said that the dimensions of health literacy (reading, assessment, comprehension, decision making, and behavior and access) are able to approximately account for 47% of anxiety caused by Covid-19. In general, anxiety caused by Covid-19 is high among citizens and due to the direct relationship between health literacy and control of Covid-19, the need for health-oriented education programs based on the areas of health-promoting behaviors and health literacy components is suggested. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Health literacy, Anxiety, Coronary heart disease, Health promoting behaviors |
|
نویسندگان مقاله |
سمیه میری | somayeh miri Department of Social Sciences, Faculty of Humanities, Kashan University گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
محمد گنجی | mohammad ganji Department of Social Sciences, Faculty of Humanities, Kashan University گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2046-4&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
سلامت اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|