طب توانبخشی، جلد ۱۱، شماره ۵، صفحات ۶۹۲-۷۰۳

عنوان فارسی تأثیر درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی در بر ضرباهنگ شناختی کُند و نشانگان بالینی (علائم) کودکان با اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اختلال نقص‌توجه-بیش‌فعالی با ویژگی‌های مانند تکانشگری، حواس‌پرتی و بیش‌فعالی شناخته می‌شود و با ضرباهنگ شناختی کُند هم‌پوشانی بالایی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی بر ضرباهنگ شناختی کُند و نشانگان بالینی (علائم) کودکان با اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه انجام شد. مواد و روش‌ها: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش دانش‌آموزان 7 تا 9 ساله دارای دارای اختلال نقص توجه-‌بیش‌فعالی شاغل به تحصیل در مدارس عادی مناطق 6 ‌گانه شهر اصفهان بودند. برای انتخاب نمونه، از بین دانش‌آموزانی که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند 28 نفر انتخاب و به 2 گروه آزمایش (14 نفر) و کنترل (14 نفر) تقسیم شدند. جلسات آموزشی فقط برای مادران کودکان گروه آزمایش اجرا شد. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه ضرباهنگ شناختی کند و پرسش‌نامه بیش‌فعالی کانرز فرم والدین بود. جلسات این درمان 8 جلسه 60 دقیقه‌ای بود که به والدین گروه آزمایش ارائه شد و برای گروه کنترل آموزشی ارائه نشد. پس از بررسی پیش‌فرض‌های آزمون‌های آماری از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. داده‌ها به‌وسیله نسخه 21 نرم‌افزار SPSS تجزیه‌و‌تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج مقایسه گروه آزمایش با گروه کنترل نشان داد ضرباهنگ شناختی کُند و علائم کودکان با اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به‌طور معناداری کاهش یافته است (0/01 >P). همچنین مقایسه میانگین نمرات نشان داد بین نمرات پیش‌آزمون با پس‌آزمون و پیگیری در هر 2 متغیر تفاوت معنا‌داری وجود دارد، اما بین نمرات مرحله پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معنا‌داری حاصل نشد. نتیجه‌گیری: با‌توجه‌به اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی بر ضرباهنگ شناختی کُند و نشانگان بالینی (علائم) کودکان با اختلال بیش‌فعالی-نقص توجه می‌توان از این رویکرد به‌عنوان یک روش درمانی مؤثر در ایران بهره برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهنی‌سازی، ضرباهنگ شناختی کُند، بیش‌فعالی، نقص توجه،

عنوان انگلیسی The Effect of Mentalization-based Treatment (MBT) on Sluggish Cognitive Tempo and Clinical Syndrome (Symptoms) in Children With Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: Children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) are characterized by impulsivity, distraction, and hyperactivity and have high comorbidity with sluggish cognitive tempo. This study aimed to investigate the effect of mentalization-based treatment (MBT) on slow cognitive tempo and clinical symptoms (symptoms) of children with ADHD.Methods: The study method was semi-experimental with pre-test, post-test, and follow-up with a control group design. The statistical population in this study were 7-9 years old students with ADHD studying in public schools in the six districts of Isfahan. To select the sample, 28 mothers of students who met the inclusion criteria were assigned and randomly divided into experimental and control groups (14 students in each group). The research instruments were the sluggish cognitive tempo questionnaire and the connors parent form questionnaire. The sessions of this treatment were 8 sessions of 60 minutes that were presented to the mothers of the experimental group and were not provided to the educational control group. After examining the assumptions of statistical tests, repeated measures analysis of variance was used. Data were analyzed using SPSS software, version 21.Results: Comparing the experimental group with the control group showed that the SCT and symptoms of ADHD in the experimental group compared to the control group were significantly reduced (P< 0.01). Also, the comparison of mean scores showed a significant difference between pre-test and post-test and follow-up scores in both variables. Still, there was no significant difference between post-test and follow-up stage scores. There is a significant difference between the mean scores of SCT and the ADHD symptoms in the experimental and control groups and pre-test, post-test, and follow-up.Conclusion: Considering the effectiveness of mentalization-based therapy on sluggish cognitive tempo and ADHD symptoms, this approach can be used as an effective treatment method in Iran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ذهنی‌سازی, ضرباهنگ شناختی کُند, بیش‌فعالی, نقص توجه

نویسندگان مقاله ناهید عباسی |
گروه روان‌شناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، استان اصفهان، ایران.

اکرم دهقانی |
گروه روان‌شناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، استان اصفهان، ایران.

امیر قمرانی |
گروه روان‌شناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، استان اصفهان، ایران.

محمدرضا عابدی |
گروه روان‌شناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، استان اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101631_44105f5d10037cb2c976720d306c155b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات