طب توانبخشی، جلد ۱۱، شماره ۵، صفحات ۷۲۸-۷۴۱

عنوان فارسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای بر تکانشگری و پرخاشگری دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف: اختلال یادگیری خاص بر مبنای آخرین نسخه‌ تشخیصی آماری اختلالات روانی، اختلال عصبی‌رشدی با منشأ زیستی است که موجب نابهنجاری‌هایی در سطح شناختی می‌شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای بر تکانشگری و پرخاشگری دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص بود.مواد و روش‌ها: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر و پسر دوره دوم ابتدایی با اختلال یادگیری خاص از نوع خواندن در شهرستان تبریز بودند. نمونه پژوهش نیز شامل 36 دانش‌آموز دختر و پسر دوره دوم ابتدایی با اختلال یادگیری از نوع خواندن بودند. برای انتخاب نمونه، ابتدا از ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر تبریز به‌صورت خوشه‌ای 3 مدرسه ابتدایی دوره دوم دختر و 3 مدرسه دوره دوم پسر انتخاب شدند. با مراجعه به پرونده دانش‌آموزان از میان افرادی که سابقه تشخیص اختلال یادگیری از نوع خواندن داشتند و والدین آن‌ها فرم رضایت‌نامه آگاهانه را تکمیل کردند، 45 نفر به‌روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در‌نهایت، 36 نفر با در‌نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج به‌عنوان نمونه نهایی انتخاب و به‌صورت تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 18 نفر) جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون هوش ریون، چک‌لیست بررسی نشانگان نارساخوانی (فرم معلم)، پرسش‌نامه پرخاشگری باس و پری و مقیاس تکانشوری بارات استفاده شد. داده‌ها با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره با نسخه 22 نرم‌افزار SPSS تجزیه‌و‌تحلیل شدند.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای بر پرخاشگری و تکانشگری کودکان در گروه آزمایش معنادار بود (0/001>P).نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای بر کاهش تکانشگری و پرخاشگری در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری مؤثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرخاشگری، تکانشگری، اختلال یادگیری خاص، تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای،

عنوان انگلیسی Effect of Transcranial Direct Current Stimulation on Impulsivity and Aggression in Elementary School Students With Dyslexia: A Randomized Clinical Trial
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: Specific learning disabilities Based on the latest statistical diagnostic version of mental disorders, neurodevelopmental disorder of biological origin is considered, which causes abnormalities at the cognitive level. Therefore, the aim of this study was to investigate the effectiveness of Transcranial Direct Current Stimulation on students’ impulsivity and aggression with a particular learning disorder.Methods: The present research method was a quasi-experimental pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of all male and female students in the second grade of elementary school with special learning disabilities was the type of reading in Tabriz. The study sample included 36 male and female students in the second year of elementary school with a learning disability. To select the sample, first from the 3rd district of Tabriz education, three primary schools for girls in the second year and three schools for boys in the second year were selected as a cluster. And their parents completed the consent form. Fourty five people were selected for targeted sampling and 36 of them were selected as the final sample by considering the entry and exit criteria as the final sample and randomly tested in two experimental groups. Particepents (18 in each group) were in test group and control group. Raven’s intelligence test, checklist of teacher dysfunction checklists (teacher form), Buss and Perry’s aggression questionnaire, and Barratt’s developmental scale were used to collect data. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance with SPSSsoftware 22 and the significance level was considered to be 0.05.Results: The results showed that Transcranial Direct-Current Stimulation on aggression and impulsivity of children in both experimental and control groups was significant (P< 0.001).Conclusion: According to the results of this study, it can be concluded that Transcranial Direct Current Stimulation is effective in reducing impulsivity and aggression in children with learning disabilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پرخاشگری, تکانشگری, اختلال یادگیری خاص, تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای

نویسندگان مقاله حانیه غلامزاده نیکجو |
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

مرضیه علیوندی وفا |
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

سیدمحمود طباطبائی |
گروه فیزیولوژی، دانشکده علوم انسانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

نعیمه محب |
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101221_4774633a2b7192981d221a4eac24849e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات