روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۸، شماره ۳، صفحات ۳۱۴-۳۲۷

عنوان فارسی تأثیر آموزش مجازی راهبرد‌های فراشناختی بر اضطراب سلامتی و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در دوران همه‌گیری کووید-۱۹
چکیده فارسی مقاله اهداف دانشجویان هر کشوری سرمایه‌های آن کشور هستند. اضطراب و مشکلات مربوط به سلامت روان بر کارایی آن‌ها اثر منفی می‌گذارد. در این مطالعه اثربخشی آموزش گروهی راهبرد‌های فراشناختی بر اضطراب سلامتی و سلامت روان دانشجویان بررسی شده‌ است. مواد و روش ها این پژوهش، یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده بود. در این مطالعه 56 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در بازه سنی 18 تا 30 سال از‌طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه یک‌ساعته به‌صورت مجازی آموزش راهبرد‌‌های فراشناختی دریافت‌کرد و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. شرکت‌کنندگان در 2 مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پیگیری 1 ماهه با مقیاس‌های اضطراب سلامتی سالکوویسکیس و وارویک و سلامت روان ارزیابی شدند. داده‌ها با استفاده از SPSS نسخه 23 و روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر (آنووا) تحلیل شدند. یافته ها نتایج این مطالعه نشان ‌داد آموزش راهبرد‌های فراشناختی یک برنامه مؤثر در کاهش اضطراب سلامتی و افزایش سلامت روان بود. نتایج در سطح (P< 0/05) معنادار بود و بعد از 1 ماه پیگیری نیز نتایج باقی‌مانده ‌‌بود. نتیجه گیری به‌طور‌کلی، بر‌اساس نتایج این مطالعه، برنامه آموزش راهبرد‌های فراشناختی می‌تواند یک راهکار مناسب برای کاهش اضطراب سلامتی و بهبود سلامت روان دانشجویان باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش فراشناختی، اضطراب سلامتی، سلامت روان

عنوان انگلیسی Effect of Online Metacognitive Training on Health Anxiety and Mental Health of Medical Students During the COVID-19 Pandemic: A Randomized Clinical Trial
چکیده انگلیسی مقاله Objectives Students are the spiritual assets of each country. Anxiety and mental health problems negatively affect their performance. This study aims to assess the effect of online group metacognitive training on the medical students' health anxiety and general health during the COVID-19 pandemic. Methods This a randomized clinical trial. Participants were 56 students of Mashhad University of Medical Sciences aged 18-30 years who were selected by a convenience sampling method and were randomly divided into two groups of intervention and control. The intervention group received online metacognitive training at 8 sessions, each for one hour, while the control group did not receive any intervention. At three stages of pre-test, post-test, and one-month follow-up, they completed Salkovskis and Warwick's short health anxiety inventory and the 28-item general health questionnaire. Data were analyzed in SPSS software, version 23. Using the repeated measures analysis of variance (ANOVA) test. Results Metacognitive training was effective in reducing health anxiety and improving general health of students (P< 0.05). The results remained significant one month after the intervention. Conclusion Metacognitive training online can reduce health anxiety and improve general health of medical students during the COVID-19 pandemic.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Metacognitive training, Health anxiety, General health

نویسندگان مقاله نگار اصغری پور | Negar Asgharipour
Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Faculty of Medicine, Ibn-e-Sina Hospital, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
مرکز تحقیقات روان‌پزشکی و علوم رفتاری، بیمارستان ابن سینا، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

نفیسه نوری سیاهدشت | Nafise Nouri Siahdasht
Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Mashhad University Of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، مشهد، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4129-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات