روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۸، شماره ۳، صفحات ۳۶۰-۳۷۳

عنوان فارسی بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس سندرم اضطراب کووید-۱۹ در دانشجویان ایرانی
چکیده فارسی مقاله اهداف سندرم اضطراب کووید-19 به‌واسطه پایش تهدید، چک کردن، اجتناب و نگرانی مشخص می‌شود. مقیاس سندرم اضطراب کووید-19 ابزاری برای شناسایی وجود ویژگی‌های سندرم اضطراب کووید-19 است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس سندرم اضطراب کووید-19 انجام شد. مواد و روش ها مطالعه حاضر از نوع روان‌سنجی بود که در زمره تحقیقات همبستگی است و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز در سال تحصیلی 1398-1399 بود. از این جامعه، 251 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در‌دسترس انتخاب شدند و ابزارهای خودگزارشی شفقت، مقیاس سندرم اضطراب کووید-19 و مقیاس فرسودگی کووید- 19 را پر کردند. در این مطالعه پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ بررسی شد و اعتبار با استفاده از روش‌های اعتبار هم‌گرا و واگرا و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. در مطالعه حاضر برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های تحقیق از نرم‌افزار SPSS نسخه 25 و نرم‌افزار لیزرل 8/8 استفاده شد.  یافته ها نتایج تحلیل عاملی تأییدی از ساختار تک‌عاملی و 2 عاملی(پشتکار و اجتناب) مقیاس سندرم اضطراب کووید-19 حمایت کرد و نشان داد مدل 2 عاملی در مقایسه با مدل تک‌عاملی از برازش بهتری برخوردار است. آلفای کرونباخ برای مقیاس سندرم اضطراب کووید-19 و زیرمقیاس‌های پشتکار و اجتناب به ترتیب 0/72، 0/71 و 0/70 به دست آمد. مقیاس سندرم اضطراب کووید-19 همبستگی مثبت و معنی‌داری با فرسودگی کووید-19 و همبستگی منفی و معنی‌دار با شفقت دارد که نشان‌دهنده اعتبار هم‌گرا و واگرای مقیاس سندرم اضطراب کووید-19 است.  نتیجه گیری مقیاس سندرم اضطراب کووید-19 از ویژگی‌های روان‌سنجی (اعتبار و پایایی ) مناسبی در نمونه‌ای از جمعیت دانشجویی برخوردار بود و می‌تواند در ارزیابی ابعاد مختلف سندرم اضطراب کووید-19 مفید باشد. مقیاس سندرم اضطراب کووید-19 ابزاری کوتاه، مفید و کاربردی برای سنجش اضطراب کووید-19 در محیط بالینی و تحقیقی است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کووید-19، روان‌سنجی، تحلیل عاملی، اضطراب

عنوان انگلیسی Psychometric Properties of the Persian Version of the COVID-19 Anxiety Syndrome Scale in Iranian College Students
چکیده انگلیسی مقاله Objectives The COVID-19 anxiety syndrome is characterized by threat monitoring, checking, avoidance, and worry. The COVID-19 anxiety syndrome scale (C-19ASS) is a self-report tool to measure this syndrome. The present study was aims to investigate the psychometric properties of the Persian version of C-19ASS in Iranian college students. Methods This is a correlational study. Participants were 251 students of Ahvaz University of Medical Sciences in 2020 who were selected using a convenience sampling method and filled self-report tools of compassion scale, C-19ASS and COVID-19 burnout scale (COVID-19-BS). The reliability using Cronbach's alpha coefficient, convergent validity, divergent validity, and construct validity using confirmatory factor analysis were examined. the collected data were analyzed in SPSS v.25 and LISREL 8.8 applications. Results The results of the confirmatory factor analysis supported the one-factor and two-factor structure of the Persian C-19ASS, where the two-factor model had a better fit. Cronbach's alpha for the overall scale and its subscales of Perseveration and avoidance were obtained 0.72, 0.71, and 0.70, respectively. The Persian C-19ASS score had a positive significant correlation with the COVID-19-BS score and a negative significant correlation with the compassion scale score, indicating the convergent and divergent validity of the Persian C-19ASS. Conclusion The Persian C-19ASS has good psychometric properties (validity and reliability) and can be used in evaluating different dimensions of COVID-19 anxiety syndrome in Iran. It is a short and practical tool that can be used in clinical and research settings.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله COVID-19, Psychometrics, Factor analysis, Anxiety

نویسندگان مقاله حمزه رستمی | Hamzeh Rostami
Department of Psychiatry, Golestan Hospital, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
گروه روانپزشکی، بیمارستان گلستان، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز،اهواز،ایران.

فروزان بهروزیان | Forouzan Behrouzian
Department of Psychiatry, Golestan Hospital, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
گروه روانپزشکی، بیمارستان گلستان، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز،اهواز،ایران.

اسماعیل موسوی اصل | Esmaeil mousavi asl
Department of Psychiatry, Golestan Hospital, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
گروه روانپزشکی، بیمارستان گلستان، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز،اهواز،ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2146-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات