مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۳۹۶-۴۰۷

عنوان فارسی نقش سواد سلامت الکترونیک بر سلامت روانی افراد در همه‌گیری کووید-۱۹: مروری نظام‌مند
چکیده فارسی مقاله هدف ویروس کووید_19در سال 2019 از چین آغاز شد و به‌سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. این بیماری باعث اضطراب و ترس در انسان می‌شود و بر سلامت روان تأثیر منفی گذاشته است. توسعه سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات بر تمامی زمینه‌ها از‌جمله مراقبت‌های بهداشتی تأثیر گذاشته است. با‌توجه‌به ازدیاد منابع الکترونیک که محتوای سلامت تولید می‌کنند، داشتن سواد سلامت کافی یک الزام به نظر می‌رسد. در‌نتیجه هدف از این مطالعه مروری نظام‌مند شناسایی ارتباط بین سواد سلامت الکترونیک و وضعیت روانی افراد در دوران همه‌گیری کووید-19 است. روش ها این مطالعه مروری با روش نظام‌مند به جست‌وجوی مطالعات و مقالات در حوزه سواد سلامت الکترونیک و وضعیت روانی افراد در بانک‌های اطلاعاتی وب‌آوساینس، اسکوپوس و پابمد پرداخت. ازکلیدواژه‌های «سواد سلامت الکترونیک»، «کووید-19» و «وضعیت روانی» به‌صورت انگلیسی و ترکیبی برای جست‌وجو استفاده شده است. همه انواع مقالات که ارتباط بین سواد سلامت الکترونیک و وضعیت روانی افراد در دوران کووید-19 را بررسی بودند، بدون محدودیت زمانی ارزیابی شدند. مقالات با استفاده از چک‌لیست پریزما بررسی شدند. از مجموعه 116 مقاله جست‌وجو‌شده در‌نهایت 6 مقاله وارد مطالعه شدند. یافته ها جامعه نمونه اکثر مقالات منتخب مطالعه، بین 18 تا 65 سال داشتند. در تمامی مطالعات به نقش مثبت سواد سلامت الکترونیک بر سلامت روانی افراد اشاره شده است. مطالعات نشان دادند سواد سلامت الکترونیک از‌طریق افزایش آگاهی و مهارت‌های مقابله‌ای افراد به کاهش ترس از کووید-19، افزایش تاب‌آوری و رفاه، حمایت از بهزیستی روانی و در‌نهایت به بهبود کیفیت زندگی افراد منجر می‌شود. نتیجه گیری بهره مندی از سواد سلامت الکترونیک می‌تواند به کاهش بسیاری از مشکلات روحی‌روانی در میان بیماران،کادردرمان و افراد جامعه منجر شود. به نظر می‌رسد انجام اقداماتی که سبب افزایش سواد سلامت الکترونیک افراد جامعه شود موجب بهبود وضعیت سلامت عمومی آنان خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد سلامت الکترونیک، کووید-19، وضعیت روانی، مرورسیستماتیک

عنوان انگلیسی Effect of E-Health Literacy on Mental Health of People During the COVID-19 Pandemic: A Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله Objective Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) emerged in China and spread rapidly around the world which caused anxiety and fear in people and had a negative impact on their mental health. The rapid development of information and communication technology has affected all fields, including the health. Due to the increase of electronic sources for health-related information, having sufficient e-health literacy seems to be necessary. This systematic review aims to determine the relationship between e-health literacy and mental state of people during the COVID-19 pandemic. Method This is a systematic review study. A search was conducted for related studies in PubMed, Scopus, and Web of Sciences databases using the keywords "Electronic Health Literacy", "COVID-19", "Mental State" in English. The studies that investigated the relationship between e-health literacy and mental state of people during the pandemic were included in the review without time limits. The articles were examined using the PRISMA checklist. From 116 found articles, 6 eligible articles were finally selected for the review. Results The age of participants in the selected articles was in a range of 18-65 years. In all studies, the positive effect of e-health literacy on people's mental health was mentioned. They showed that e-health literacy, through increasing people's knowledge and coping skills, leads to reducing the fear of COVID-19, increasing resilience and well-being, supporting mental well-being, and finally improving the quality of life (QoL) of people. Conclusion The e-health literacy can reduce the mental health problems of patients, medical staff and the general public during the pandemic. It seems that taking measures that increase the e-health literacy of people can improve their general health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله E-health literacy, COVID-19, Mental state, Systematic review

نویسندگان مقاله عرفان رجبی | Erfan Rajabi
Department of Operation Room, Ferdows School of Health and Allied Medical Sciences, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس، دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، بیرجند، ایران.

میثم داستانی | Meisam Dastani
Department of Medical Library and Information, School of Paramedical Science, Gonabad University of medical sciences, Gonabad, Iran.
گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی گناباد، گناباد، ایران.

نرجس هادی تولائی | Narjes Hadi Tavallaee
Department of Operation Room, Ferdows School of Health and Allied Medical Sciences, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس، دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، بیرجند، ایران.

نرجس تقی زاده | Narjes Taghizadeh
Department of Operation Room, Ferdows School of Health and Allied Medical Sciences, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.
گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس، دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، بیرجند، ایران.

زهرا جلالی | Zahra Jalali
Department of Nursing, Ferdows School of Health and Allied Medical Sciences, Student Research Committee, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran.
گروه پرستاری، دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس،دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند،بیرجند، ایران.

فاطمه عامری | Fatemeh Ameri
Department of Health Information Technology, School of Paramedical Sciences,Student Research Committee Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، مشهد، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-109-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات