نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۵، شماره ۱۳۸، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی مؤلفه‌های گزارش خطاهای پرستاری در بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۹۹
چکیده فارسی مقاله مقدمه: انسان ممکن الخطا است و خطا به‌عنوان جزئی از واقعیت و جدایی‌ناپذیر زندگی انسان به‌حساب می­آید. گزارش خطا به‌عنوان یک شاخص راهبردی جهت جلوگیری از خطا تعریف می­شود، مدیران پرستاری باید جوی در محیط‌های کاری فراهم سازند که پرستاران بدون ترس از عواقب گزارش خطا بر میزان گزارش‌دهی خطاهای رخ‌داده بیافزایند. هدف: این مطالعه باهدف تعیین مؤلفه‌های گزارش خطاهای پرستاری در بیمارستان­های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1399 انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - مقطعی بوده و جامعه پژوهش پرستاران شاغل در بخش‌های مختلف ویژه و بستری عمومی بیمارستان‌های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است. تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران و باتوجه‌به تعداد اعضای جامعه پژوهش، 340 نفر تعیین شد. از میان پرستاران واجد شرایط در جامعه پژوهش، نمونه‌ها به روش تصادفی طبقه­ای نسبی از بخش­های بستری انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده پرسش‌نامه پژوهشگر ساخته مؤلفه‌های گزارش خطاهای پرستاری بوده که روایی آن به روش اعتبار محتوا بر اساس نظر 10 نفر از اعضای هیئت‌علمی در حوزه پرستاری مراقبت‌های ویژه و مدیریت پرستاری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به میزان 78/0 مورد تأیید قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و از طریق تحلیل توصیفی و آزمون‌های استنباطی وی کرامر و من ویتنی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: بر اساس نتایج پژوهش میانگین تجربه خطاهای پرستاری برابر3/80درصد و خطا در ثبت و گزارش با41درصد بیشترین نوع خطا بود. عوامل مدیریتی با 1/52درصد علت اصلی رخ‌داد خطاها عنوان گردید و میزان گزارش­دهی خطاها نیز برابر با 4/32درصد بود. با وجود نگرش مثبت پرستاران نسبت به گزارش خطا، ترس و موانع مدیریتی مهم‌ترین علت عدم گزارش خطاهای پرستاری بوده است. بین گزارش خطا با نوع بخش بیمارستان، تجربه خطا، روش گزارش خطا و تجربه پرستاران ارتباط معنادار مستقیم وجود داشت (05/0˂P). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج حاصل از مطالعه ایجاد سیستم بی‌نام، مؤثر و کارآمد گزارش و ثبت خطاهای پرستاری، به‌منظور جلوگیری از وقوع خطا یک ضرورت در مدیریت پرستاری است. برخورداری مدیران از یک دید سیستماتیک به‌منظور شناسایی عوامل مؤثر بر رخ‌داد خطاها به همراه واکنش مثبت و رفتارهای حمایتی آنان نسبت به خطاهای گزارش شده پرستاران می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد فرهنگ یادگیری بدون ترس، تنبیه و سرزنش در سطح بخش و سازمان شده و سبب غلبه بر موانع گزارش خطاهای پرستاری شود. علاوه بر این با آموزش پرستاران در ارتباط با انواع خطاها، تشویق آنها به گزارش خطاها و تسهیل فرایند گزارش خطا می‌توان خطاهای پرستاری را کاهش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خطاهای پرستاری، خطاهای بالینی، گزارش‌دهی

عنوان انگلیسی Investigating the components of nursing errors reporting in selected hospitals of Tehran University of Medical Sciences in 2020
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: err is human. Error is considered as a part of reality and an integral part of human life. Error reporting is defined as a strategic indicator for error prevention. Nursing managers use management measures and strategies to create an climate in the workplace that nurses increase the rate of reporting errors without fear of the consequences of error reporting. Aim: The purpose of this study was to determine of the components of nursing errors reporting in selected hospitals of Tehran University of Medical Sciences in 2020 Method: This research is a descriptive cross-sectional study. The research population includes nurses working in intensive care units and General hospitalization of selected hospitals of  Tehran University of Medical Sciences. The number of samples was determined using the cochran formula, and according to the number of members of the research community, 340 were determined. Among eligible nurses in the research community, samples were selected through  relative stratified random sampling method. The tools used in the present study include Made Questionnaire the components of nursing errors reporting. Content validity of both questionnaires was confirmed by content validity method based on the view of 10 faculty members in the field of nursing care and nursing management. Cronbach's alpha coefficient for the components of nursing errors reporting questionnaire (0.78) were measured. Data were analyzed using descriptive analysis and inferential tests such as cramer's v using SPSS-16 software. Findings: According to the results,The mean scores of nursing errors were 80.3%. The most prevalent errors were related to record and reporting (41%). management factors(52.1%) was the main reason of error occurrence and 32.4%of nurses revealed errors after observing them. Despite the positive nurses' attitudes toward nursing errors reporting,"fear" and "Managerial barriers" is the most prominent barrier contributing to underreporting. There were significant relationships between nursing errors reporting and hospital ward type, education, nursing error experience, errors reporting method and job experience(P ˂ 0.05). Conclusion: Based on the results of the study, creating an anonymous, effective and efficient system for reporting and recording nursing errors, in order to prevent errors, is a necessity in nursing management. Managers have a systematic perspective to identify the factors affecting the occurrence of errors along with their positive reaction and supportive behaviors to the reported errors of nurses can create a culture of fearless learning, punishment and blame at the department and organization level and overcome Barriers to reporting nursing errors. In addition, by educating nurses about the types of errors, encouraging them to report errors, and facilitating the error reporting process, nursing errors can be reduced.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key Words, Clinical errors, nursing errors, nursing errors reporting

نویسندگان مقاله امیر قبادی | Amir Ghobadi


حرمت السادات امام زاده قاسمی | Hormat sadat Emamzadeh Ghasemi


فاطمه حاجی بابایی | Fateme Hajibabaei


آرزو حاج رجبی | Arezoo Hajirajbi


پرستو آریاملو | Parastoo Ariamlo
دانشگاه علوم پزشکی تهران


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3023-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات