مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۶، شماره ۱۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی طراحی و اجرای برنامه ی تماس زودرس با بیمار و بررسی اثر آن بر مفهوم همدلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: همدلی از مفاهیم بسیار مهم در امر مراقبت و درمان است. این مطالعه با هدف طراحی و اجرای  برنامه ی تماس زودرس با بیمار و بررسی اثر آن بر مفهوم همدلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه به روش مداخله ای انجام شد. 64 نفر از دانشجویان در در مقطع فیزیوپات به روش نمونه گیری به صورت در دسترس وارد مطالعه شدند. سپس به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه پرسشنامه همدلی جفرسون بود.. ابتدا به هر دو گروه مداخله و کنترل پرسشنامه همدلی جفرسون داده شد سپس در هر دو گروه (مورد- کنترل) آموزش همدلی با بیمار داده شد.  در مرحله بعدی درگروه مورد، سه جلسه حضور در بخش های بیمارستانی ترتیب داده شد، در مرحله بعدی با استفاده از پرسشنامه های همدلی جفرسون میزان همدلی با بیماران مورد سنجش قرار گرفت. در مرحله آخر تمامی اطلاعات وارد نرم افزار spss نسخه 22 شده و با ازمون های آماری کای دو، تی تست و تی زوجی مورد آنالیز قرار گرفت. یافته ها:. قبل از مداخله بین دو گروه نمره همدلی تفاوت اماری معناداری نداشت اما در بعد از مدخله در گروه مورد نمره همدلی 32/10 ± 04/74  و در گروه شاهد نمره همدلی  14/8 ± 31/68  بود که تفاوت اماری معناداری بین نمره همدلی در بعد از مداخله بین گروهها یافت شد. نمره همدلی قبل از مداخله56/8 ± 06/65 و بعد از مداخله این نمره به عدد 72/9 ± 35/71 افزایش پیدا کرد بین نمره قبل و بعد از مداخله تفاوت اماری معناداری یافت شد(P<0.005). نتیجه گیری: تماس زودرس با محیط بالین قبل از شروع دوره کارآموزی باعث افزایش نمره همدلی در دانشجویان پزشکی می شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله همدلی، تماس زودرس، محیط بالین

عنوان انگلیسی Design and implementation of early contact program with the patient and its effect on the concept of empathy in medical students of Qom University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction & Objective: Empathy is one of the most important concepts in care and treatment. The aim of this study was to design and implement an early contact program with the patient and to investigate its effect on the concept of empathy in medical students of Qom University of Medical Sciences. Materials and Methods: This interventional study was a case-control study. 64 students were admitted to the study by convenience sampling method. Then they were randomly divided into intervention and control groups. The instrument used in this study was the Jefferson Empathy Questionnaire. First, both the case and control groups were given the Jefferson Empathy Questionnaire, then in both groups (case-control) empathy training was given to the patient. In the next stage in the case group, three sessions of attending hospital wards were arranged. In the next stage, the level of empathy with patients was assessed using Jefferson empathy questionnaires. In the last step, all information was entered into SPSS software version 22 and analyzed by chi-square, t-test and paired t-test. Findings: There was no statistically significant difference between the two groups before the intervention, but after the intervention in the case group the empathy score was 74.04 /10 10.32 and in the control group the empathy score was 68.31 8 8.14, which was a statistically significant difference between the empathy scores. Found after intervention between groups. Empathy score increased to 65.06 8 8.56 before the intervention and to 71.35 9 9.72 after the intervention. There was a statistically significant difference between the score before and after the intervention (P = 0.00). Conclusion: Early contact with the clinical environment before the start of the internship period increases the empathy score in medical students.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله empathy, early contact, clinical environment

نویسندگان مقاله سلیمان احمدی | soleiman ahmadi


مژده واعظ زاده | mozzdeh vaezzadeh


نرگس علیزاده | narges alizadeh


محمد آقاعلی | Mohammad Aghaali
department of Family and Community Medicine, School of Medicine, Neuroscience Research Center, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
گروه پزشکی اجتماعی و خانواده، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

امین حبیبی | amin habibi



نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1462-10&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری-روانپرستاری
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات