مجله سالمندی ایران، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۱۰-۱۰

عنوان فارسی تأثیر اختلال شناختی خفیف آمنزیا و بیماری آلزایمر بر روی حافظه‌ی بازشناسی سالمندان در تست یادگیری کلامی شیراز (SVLT): مجزا کردن افتراق‌پذیری از سوگیری پاسخ
چکیده فارسی مقاله هدف: بیشتر مطالعات تأثیر پیری پاتولوژیکی مغز بر یادآوری اطلاعات و عملکرد حافظه بازشناسی بیماران (با استفاده از روش بله/خیر) را مورد بررسی قرار می­دهند، و این باعث می­شود تصویر ناکاملی از نقص عملکرد حافظه ارائه داده شود و دیگر عوامل مربوط به حافظه­ی بازشناسی مثل افتراق­پذیری و سوگیری از پاسخ مورد توجه قرار نگیرد. به همین خاطر، ما در این مطالعه تأثیر اختلال شناختی خفیف و بیماری آلزایمر بر روی زیرمقیاس­های حافظه­ی بازشناسی یعنی شاخص­های افتراق­پذیری بازشناسی و سوگیری پاسخ را در تست SVLT مورد بررسی قرار دادیم.    روش: روش­شناسی این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی بود که در سال 1400 بر روی 190 نفر از سالمندان 60 تا 89 سال شهر شیراز که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، انجام شد. ابزارهای جمع­آوری اطلاعات شامل دو تست SVLT و MMSE بود. تجزیه و تحلیل آماری متغیرها با استفاده از آزمون­های توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف­معیار) و تحلیلی (آزمون آنوای یک­راهه و آزمون تعقیبی شفه) استفاده گردید و در سطح معناداری (P< 0.05) با کمک نرم­افزار SPSS (نسخه 19) انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بیماران مبتلا به آلزایمر و اختلال شناختی خفیف آمنزیا نسبت به سالمندان سالم در عملکرد حافظه بازشناسی به­طور معنادار نمره­های پایین­تری گرفتند (Scheffe, p< 0.001). همچنین در شاخص­های افتراق­پذیری بازشناسی (کل، معنایی، منبع، و جدید) گروه سالمندان مبتلا به اختلال شناختی خفیف آمنزیا و سالمندان مبتلا به آلزایمر نسبت به سالمندان سالم، خطاهای مثبت کاذب بیشتر و عملکرد ضعیف­تری داشتند (Scheffe, p< 0.001). اما نتایج سوگیری از پاسخ نشان داد که سالمندان مبتلا به آلزایمر به­طور معناداری سوگیری پاسخ بالاتری نسبت به سالمندان سالم و سالمندان با اختلال شناختی خفیف آمنزیا داشتند (Scheffe, p< 0.001). نتیجه­ گیری: یافته­های پژوهش حاضر پیشنهاد می­دهد که شناسایی ذات و الگوهای تغییر شناختی حافظه­ی بازشناسی (افتراق­پذیری بازشناسی) در بیماران مبتلا به aMCI می­تواند اطلاعات سودمندی باشد که در مرحله­ی پریدومال به تشخیص تبدیل این اختلال به بیماری آلزایمر کمک کننده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیماری آلزایمر، اختلال شناختی خفیف آمنزیا، حافظه‌ی بازشناسی، تست یادگیری کلامی شیراز، سالمندان

عنوان انگلیسی Effect of Amnesia Mild Cognitive Impairment and Alzheimer’s Diseaseon Recognition Memory of Elderly Peoplein Shiraz Verbal Learning Test: Differences in Recognition Discriminability and Response Bias
چکیده انگلیسی مقاله Background: Most studies have investigated the effect of brain pathological aging on information recall and recognition memory performance of patients (by using a yes/no procedure), and for this reason, provide a partial picture of memory deficits and other factors involved in recognition memory such as discriminability and response bias are not considered. In this regard, the aim of present study was to explore the effect of Mild Cognitive Impairment and Alzheimer disease on the subtests of recognition memory (recognition discriminability index and response bias) in the SVLT.    Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted on 190 eligible elderly people aged 60-89 years in 1400. The data collection tools were SVLT and MMSE. We used SPSS.19 software to perform descriptive (frequency, mean and standard deviations) and analytical data (ANOVA and Scheffe test), and the significance level was set at P< 0.05. Results: The results showed that the patients with aMCI and Alzheimer's disease scored significantly worse than the normal elderly people on recognition memory performance (Scheffe, p< 0.001). Also, the obtained results indicated that elderly with aMCI and Alzheimer's disease compared to normal elderly people had lower scores and more false positive in recognition discriminability index (global, semantic, source, and new) (Scheffe, p< 0.001). When it came to response bias, AD patients received significantly higher scores than older people with aMCI and normal elderly (Scheffe, p< 0.001).    Conclusion: The present research findings suggested that exploring the nature of recognition memory performance (recognition discriminability) in aMCI is useful information to predict progression to AD dementia from the prodromal stage.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Alzheimer&apos,s Disease (AD), Amnesia Mild cognitive impairment (aMCI), Recognition memory , Shiraz Verbal Learning Test, Elderly people

نویسندگان مقاله فهیمه رحمانی | Fahimeh Rahmani
PhD Student, Department of Counseling, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری مشاوره توان بخشی، گروه مشاوره، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

رویا مرسا | Roya Marsa
PhD Student Student, Research Committee, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری مشاوره توان بخشی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

محمد سعید خانجانی | Mohammad Saeed Khanjani
Assistant Professor, Department of Counseling, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه مشاوره، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

ثریا مرسا | Soraya Marsa
MA, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

کوروش شهریور | Kourosh Shahrivar
Medical Doctor, Jahrom University of Medical Science, Jahrom, Iran.
پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2390-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اعصاب
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات