مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۳۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی ارتباط هوش هیجانی و کیفیت خواب در دانش آموزان دختر دبیرستانی: یک مطالعه مقطعی مبتنی بر وب
چکیده فارسی مقاله زمینه: هوش هیجانی به عنوان توانایی درک احساسات در خود و دیگران، زمینه­ساز موفقیت در عرصه­های مختلف شناخته شده است. هدف: هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و کیفیت خواب در دانش­آموزان دختر دوره متوسطه بود. روش‌ها: این مطالعه مقطعی بر روی 284 نفر از دانش­آموزان دختر متوسطه شهر رشت در سال 1399-1398 که به روش  خوشه­ای انتخاب شدند، انجام گرفت. سه پرسشنامه شامل؛ پرسشنامه دموگرافیک، هوش هیجانی بار- اون و کیفیت خواب پیتسبورگ به صورت آنلاین توسط شرکت کنندگان تکمیل شدند و داده ها با نرم ­افزارIBM SPSS Statistics  نسخه 22، از طریق ضریب همبستگی اسپیرمن و مدل رگرسیون لجستیک چندگانه آنالیز شدند. یافته‌ها: میانگین سنی شرکت­کنندگان (0/95) 13/94 سال و میانگین معدل سال قبل آنها (0/89) 19/61 بود. میانگین نمره کل هوش هیجانی و کیفیت خواب دانش آموزان به ترتیب (42/82) 334/95 و  (3/20) 4/71 بود. همبستگی منفی معنی­داری بین نمره کل هوش هیجانی و کیفیت خواب (0/427r=- و 0/001P<) وجود داشت. 31 درصد از افراد کیفیت خواب نامطلوب داشتند (فاصله اطمینان95 درصد: 36/6-25/7 درصد) و رگرسیون لجستیک چند متغیره نشان دهنده رابطه معکوس بین کیفیت خواب نامطلوب و نمره هوش هیجانی بود (نسبت شانس 0/98، 0/001 P< ). متغیرهای دموگرافیک با کیفیت خواب ارتباطی نداشتند (0/05< P).  نتیجه‌گیری: حدود یک سوم از دانش آموزان دختر از کیفیت خواب نامطلوب برخوردار بودند. ارتباط معنی­داری بین کیفیت خواب و هوش هیجانی وجود داشت. بدین صورت که کیفیت خواب نامطلوب با نمره هوش هیجانی پایین تری همراه می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، کیفیت خواب، دانش آموزان، دختران

عنوان انگلیسی The Relationship between Emotional Intelligence and Sleep Quality in Female High School Students: A Web-Based Cross-Sectional Study
چکیده انگلیسی مقاله Background: Emotional intelligence as the ability to understand emotions in self and others, is recognized underlying success in various aspects. Objective: This study aimed to investigate the relationship between emotional intelligence and sleep quality in female high school students. Methods: This study was cross-sectional, and the sample consisted of 283 female high school students in Rasht in the academic year of 2019-2020, selected by cluster sampling method. Students completed three questionnaires: demographic, Bar-On Emotional Intelligence, and Pittsburgh Sleep Quality (PSQ). Data were analyzed by SPSS V22 using Spearman correlation coefficient and multiple regression model. Results: The mean age of participants was 13.94±0.95 years and the average previous GPA of participants was 19.61±0.89. The mean total score of students' emotional intelligence and sleep quality were 334.95±42.82 and 4.71±3.20, respectively. 31% of subjects had poor sleep quality. There was a significant negative correlation between the total score of emotional intelligence and sleep quality (r = -0.427 and P< 0.001). Multiple logistic regression showed an inverse relationship between poor sleep quality and emotional intelligence score (or= 0.98, P< 0.001). There was no association between demographic variables and total emotional intelligence score and sleep quality (P> 0.05). Conclusion: A third of female students had poor sleep quality. There was a significant relationship between sleep quality and its components with emotional intelligence. Thus, poor sleep quality is associated with lower emotional intelligence scores. It seems necessary to perform appropriate interventions to improve sleep quality in future studies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional intelligence, Sleep quality, Students, females

نویسندگان مقاله ربابه سلیمانی | Robabeh Soleimani
Kavosh Cognitive Behavior Sciences and Addiction Research Center, Department of Psychiatry, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
مرکز تحقیقات علوم شناختی، رفتاری و اعتیاد کاوش، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

محدثه نجفی چکوسری | Mohadese Najafi Chakusari
Kavosh Cognitive Behavior Sciences and Addiction Research Center, Department of Psychiatry, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
مرکز تحقیقات علوم شناختی، رفتاری و اعتیاد کاوش، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

شیما پاینده | Shima Payandeh
Kavosh Cognitive Behavior Sciences and Addiction Research Center, Department of Psychiatry, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
مرکز تحقیقات علوم شناختی، رفتاری و اعتیاد کاوش، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

سمانه صفری | Samaneh Safari
Kavosh Cognitive Behavior Sciences and Addiction Research Center, Department of Psychiatry, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
مرکز تحقیقات علوم شناختی، رفتاری و اعتیاد کاوش، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

فاطمه اسلام دوست-سیاه اسطلخی | Fatemeh Eslamdoust-Siahestalkhi
Kavosh Cognitive Behavior Sciences and Addiction Research Center, Department of Psychiatry, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
مرکز تحقیقات علوم شناختی، رفتاری و اعتیاد کاوش، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1903-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات