طب توانبخشی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۶۰-۷۷

عنوان فارسی اثربخشی تکنیک الکساندر بر تعادل ایستا و پویا در مردان جوان مبتلا به سندرم متقاطع فوقانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف مطالعات نشان می‌دهند افراد مبتلا به سندرم متقاطع فوقانی به دلایل مختلفی ازجمله جابه‌جایی مرکز ثقل بدن به سمت جلو دارای نقص در تعادل هستند. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تکنیک الکساندر بر تعادل ایستا و پویا در مردان جوان دارای سندرم متقاطع فوقانی است. مواد و روش‌ها در این پژوهش نیمه تجربی، تعداد 24 آزمودنی که به‌صورت هدفمند انتخاب شده بودند، در 2 گروه آزمایش و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. تعادل ایستا و پویای آزمودنی‌ها با آزمون شارپند رومبرگ و آزمون تاگ ارزیابی شد. در گروه آزمایش، مداخله آموزشی تکنیک الکساندر شامل 12 جلسه آموزشی به‌صورت انفرادی و گروهی طی مدت زمان 6 هفته اعمال شد. زمان جلسات انفرادی 40 دقیقه و جلسات گروهی 60 دقیقه بود. گروه کنترل تحت هیچ‌گونه آموزش یا تمرینی قرار نگرفتند. در طول جلسات آموزشی با استفاده از راهنمایی دستی، بازخوردهای شفاهی، بینایی و حس عمقی تکنیک الکساندر به آزمودنی‌ها تعلیم داده شد. پس از گردآوری داده‌ها از آزمون‌های آماری تحلیل کوواریانس (آنکووا) و تی‌همبسته برای تحلیل نتایج استفاده شد.یافته‌ها یافته‌های نهایی مطالعه نشان داد بین تعادل ایستا در گروه آزمایش پس از شرکت در مداخله آموزشی تکنیک الکساندر نسبت به گروه کنترل (0/001>P) تفاوت معناداری مشاهده شد. همچنین بین میزان تعادل پویا در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل پس از آموزش تکنیک الکساندر تفاوت معناداری مشاهده شد (0/001>P). نتیجه‌گیری یافته‌های این مطالعه نشان داد مداخله آموزشی تکنیک الکساندر، اثربخشی بالایی بر تعادل ایستا و پویا داشته است و موجب بهبود تعادل آزمودنی‌ها شده است. براین اساس محققین پیشنهاد کردند باتوجه‌به اهمیتی که تعادل در سلامت و بهبود فعالیت‌های روزمره دارد، متخصصین حوزه سلامت و توان‌بخشی می‌توانند به‌صورت کاربردی از تکنیک الکساندر به‌عنوان یک روش بازآموزی روان تنی جهت کمک به ارتقا تعادل در افراد دارای سندرم متقاطع فوقانی استفاده کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تکنیک الکساندر، تعادل، سندرم متقاطع فوقانی،

عنوان انگلیسی Effectiveness of the Alexander Technique on the Static and Dynamic Balance of Young Men With Upper Crossed Syndrome
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims Studies show that individuals with upper crossed syndrome have poor balance compared to healthy people for various reasons, including displacement of their center of gravity toward forward. This study aimed to evaluate the effectiveness of the Alexander technique on the static and dynamic balance of young men with the upper crossed syndrome.Methods In this quasi-experimental study, 24 subjects were purposefully selected and assigned to the experimental and control groups. The static and dynamic balance of the subjects were assessed by the Sharpened Romberg and timed up and go tests. The experimental group underwent 12 sessions of Alexander technique training during 6 weeks in individual and group sessions. The duration of individual sessions was 40, and that of group sessions was 60 minutes. The control group did not receive any training. During the training sessions, the subjects were taught the Alexander technique via manual guidance, as well as tactile, verbal, visual, and proprioception feedback. After collecting data, the data were analyzed using the analysis of covariance (ANCOVA) and paired sample t test. Results The study’s final results showed a significant difference (P< 0.001) between the experimental and control groups in the static balance after the Alexander technique intervention. Also, there was a significant difference (P< 0.001) between the experimental and control groups in the dynamic balance after the Alexander technique intervention. Conclusion Based on the findings, the Alexander technique had high effectiveness on the static and dynamic balance and improved the balance of the subjects. Considering the importance of balance in health and improving daily activities, the researchers suggested that health and rehabilitation professionals can apply the Alexander technique as a psychophysical re-education method to improve balance in people with upper crossed syndrome.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تکنیک الکساندر, تعادل, سندرم متقاطع فوقانی

نویسندگان مقاله حمید بابائی |
گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

محمدحسین علیزاده |
گروه بهداشت و طب ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران.

هومن مینونژاد |
گروه بهداشت و طب ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران.

آذین موحد |
گروه موسیقی، دانشکده هنرهای نمایشی، دانشگاه تهران، ایران..


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1101698_4d3b9e29a7f300069252e7082b3e02d0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات