|
، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر همدلی درکودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: اختلال نقص توجه/ بیش فعالی شایع ترین نوع اختلال عصب تحولی در کودکان است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخله ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر شناخت اجتماعی(مولفه همدلی) درکودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی انجام شد. روشکار: مطالعه حاضر در قالب یک طرح آزمایشی چند گروهی با پیش آزمون و پس آزمون به همراه گروه کنترل و پیگیری انجام شد. جامعه در دسترس این مطالعه شامل دانش آموزان دارای نقص توجه/بیش فعالی ارجاعی به مراکز توان بخشی شهر تهران در بهار و تابستان 1400 بودند که از بین آنها 45 نفر با تشخیص اولیه اختلال نقص توجه /بیش فعالی با روش نمونهگیری در دسترس(همتاسازی سن وجنس) انتخاب شدند و به طور تصادفی ساده در سه گروه 15 نفری ذهن آگاهی، تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای و کنترل غیرفعال قرار گرفتند. در این پژوهش 15 جلسه آموزش به گروه مداخله ذهن آگاهی ارائه شد. در گروه مداخله تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای 12جلسه با شدت جریان 1میلی آمپر و با مدت زمان10 دقیقه برای دانش آموزان استفاده شد. برای سنجش همدلی از پرسشنامه آیونگ وهمکاران(2009) استفاده شد و یافتهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته از طریق نرم افزار SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج حاکی از تاثیر معنادار هر دو مداخله بر همدلی بود(001/0 p<). باتوجه به یافتههای به دست آمده هر چند مداخله ذهن آگاهی باعث بهبود سطح همدلی شد؛ ولی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر همدلی بیشتر بود. نتیجه گیری: با توجه به یافتههای به دست آمده در مطالعه حاضر، این مداخلات جهت بهبود سطح همدلی دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی میتواند مورد استفاده پژوهشگران و درمانگران قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای، ذهن آگاهی، شناخت اجتماعی، نقص توجه /بیش فعالی، همدلی. |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of the Effectiveness of Mindfulness and Transcranial Direct Current Stimulation on Social Cognition (Empathy) in Children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) is a most common neurodevelopmental disorder. The aim of this study was to compare the effectiveness of mindfulness and Transcranial Direct Current Stimulation on social cognition (component of empathy) in Children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder. Methods: The present study was conducted in the form of a multi-group experimental design with pre-test and post-test along with control and follow-up. The accessible population of this study included students with attention deficit/hyperactivity disorder in Tehran in the spring the summer of 1400 referred to rehabilitation centers, from among them 45 people with a primary diagnosis of attention deficit/hyperactivity disorder were selected using available sampling method (matching age and sex). They were simple randomly assigned in three groups of 15 people: mindfulness, transcranial direct electrical stimulation and passive control. In this research, 15 training sessions were provided to the mindfulness intervention group. In the intervention group, 12 sessions of transcranial direct electrical stimulation with a current intensity of 1 mA and a duration of 10 minutes were used for students. To measure empathy, Ayung et al.'s (2009) questionnaire was used and the findings were analyzed using the mixed variance analysis test through SPSS26 software. Results: The results indicated a significant effect of both interventions on empathy (p< 0.001). According to the findings, although mindfulness intervention improved the level of empathy; But the effectiveness of transcranial direct electrical stimulation on empathy was higher. Conclusion: According to the findings obtained in the present study, these interventions can be used by researchers and therapists to improve the level of empathy of students with attention deficit/hyperactivity disorder. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Attention deficit/hyperactivity disorder, Empathy, Mindfulness, Social cognition, Transcranial direct current stimulation. |
|
نویسندگان مقاله |
علیرضا مرادی | Alireza Moradi University of Kharazmi دانشگاه خوارزمی
ندا رفیعی طاری | Neda Rafieetari ShahidBeheshti University of Tehran, Iran دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
تارا رضاپور | Tara Rezapour پژوهشکده علوم شناختی
میثم صادقی | Meysam sadeghi پژوهشکده علوم شناختی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1607-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روان شناسی شناختی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|