|
|
، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
بازتعریف مفهوم حل مسئله اجتماعی بر اساس داستانهای کلیله و دمنه |
|
| چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: حلمسئله اجتماعی از جمله مهارتهای ضروری در عصر حاضر است و به مثابه عالیترین شکل یادگیری به شمار میرود. از این رو شناسایی الگوی حلمسئله اجتماعی از اهمیت ویژهای برخوردار است. براین اساس، هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی حلمسئله اجتماعی در داستانهای کلیله و دمنه بود. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف در حوزه پژوهشهای بنیادی و به لحاظ ماهیت و روش گردآوری داده، کیفی مبتنی بر تئوری دادهبنیاد بود. جامعه آماری شامل کتاب کلیله و دمنه بود که با توجه به ماهیت موضوع کتاب، داستانها به عنوان نمونه انتخاب شد. در گام نخست، با توجه به متن داستانها کدگذاری باز انجام شد. سپس بر اساس شباهتها و تفاوتها و بازخوانی کدهای باز، این کدها در کدهای محوری دستهبندی شد و در نهایت با ترکیب کدهای محوری، مولفههای اصلی حلمسئله اجتماعی شناسایی شد. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که الگوی حلمسئله اجتماعی مبتنی بر فرهنگ بومی مشتمل بر 6 مقوله اصلی و 21 مقوله فرعی بود که عبارتند از: نگرش به مسئله، شیوههای رفتاری در برخورد با مسئله، تفکر و تصمیمگیری، هیجانات و مدیریت آن، تعامل بین فردی و مشورت کردن به عنوان بود. نتیجهگیری: در مجموع، به سبب ابعاد گسترده و جامعیت تعریف حلمسئله اجتماعی به پژوهشگران پیشنهاد میشود که در جهت ساخت بستههای آموزش مهارت حلمسئله اجتماعی بر ابعاد مفاهیم آن که در این مطالعه شناسایی شد، تمرکز کنند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
حلمسئله اجتماعی، داستانهای کلیله و دمنه، تئوری داده بنیاد |
|
| عنوان انگلیسی |
Redefining the concept of social problem-solving based on the stories of Kalileh and Demneh |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Social problem-solving is one of the essential skills in today's era and is considered as the best form of learning. Identifying the pattern of social problem-solving is of particular importance. Therefore, the purpose of the present research is to provide a model of social problem-solving in the stories of Kalileh and Demneh. Methods: This study was basic in terms of its purpose, and qualitative based on grounded theory According to the nature and data collection method. The Study population included the Kalileh and Demneh book, and according to the nature of the subject, the storiy were selected as samples. In the first step, open coding was done according of the text of the stories. Then, based on the similarities and differences and rereading the open codes, these codes were categorized into axial codes, and finally, by combining the axial codes, the main components of social problem-solving were identified Based on selective coding. Results: The findings of this research included 6 main categories and 21 sub-categories, in which the categories of attitude to the problem, behavioral methods in dealing with the problem, thinking and decision-making, emotions and its management, interpersonal interaction, and consulting were identified as the main categories. Conclusion: In general, due to the wide dimensions and comprehensiveness of the definition of social problem-solving, it is suggested to researchers to focus on the dimensions of its concepts identified in this study in order to construct social problem-solving skill training packages. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
social problem solving, Kalileh and Demneh stories, Grounded theory |
|
| نویسندگان مقاله |
زهرا نفر | Zahra Nafar Department of Educational Psychology, Allameh Tabatabai University دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
اسماعیل سعدی پور | Esmail Sadipour Department of Educational Psychology, Allameh Tabatabai University دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
فریبرز درتاج | Fariborz Dortaj Department of Educational Psychology, Allameh Tabatabai University دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
حسن اسدزاده | Hasan Asadzadeh Department of Educational Psychology, Allameh Tabatabai University دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
صغرا ابراهیمی قوام | Soqra Ebrahimi Qavam Department of Educational Psychology, Allameh Tabatabai University دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1675-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روان شناسی شناختی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|