|
|
، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر شناخت اجتماعی و سرمایه روانشناختی مدیران مدارس |
|
| چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: توانمندسازی مدیران مدارس در راستای بهبود شناخت اجتماعی و سرمایه روانشناختی آنان، یکی از برنامههای مؤثر در کاهش چالشهای محیط کاریشان محسوب میشود؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی درمان پذیرش و تعهد در شناخت اجتماعی و سرمایه روانشناختی مدیران بود. روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه همراه با مرحله پیگیری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی مدیران مدارس شهر یاسوج در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. از جامعه هدف 30 نفر واجد شرایط به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند، و به مقیاس شناخت اجتماعی نجاتی و همکاران (1397) و سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقهای در هفتهای دو جلسه در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد شرکت کردند، اما در این مدت گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد نمرات شناخت اجتماعی و سرمایه روانشناختی در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون بهطور معنادار افزایشیافته است و این اثرات در مرحله پیگیری معنادار باقیمانده است (001/0>p). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد تأثیر معناداری در بهبود شناخت اجتماعی و سرمایه روانشناختی مدیران مدارس داشت؛ بنابراین میتوان درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را روشی مناسب برای افزایش شناخت اجتماعی و سرمایه روانشناختی مدیران و کارکنان مدارس در نظر گرفت |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
درمان پذیرش و تعهد، شناخت اجتماعی، سرمایه روانشناختی |
|
| عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy in Social Cognition and Psychological Capital |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Empowering school principals in order to improve their social knowledge and psychological capital is one of the effective programs in reducing the challenges of their work environment; Therefore, the aim of the present study was to determine the effectiveness of acceptance and commitment therapy in social cognition and psychological capital of managers. Methodology: The present study was a semi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group and a follow-up stage. The research population included all principals of schools of Yasuj in the academic year of 2021-2022. From the target population, 30 eligible people were selected by available sampling method and were randomly selected in two experimental groups (15 people) and control (15 people), and according to the social cognition scale of Nejati et al. (2017) and psychological capital of Lutans and colleagues (2007) responded. Then, the experimental group participated in acceptance and commitment-based therapy during 8 sessions of 90 minutes two sessions a week, but the control group did not receive any training during this time. SPSS version 22 software and analysis of variance test with repeated measurements were used for data analysis. Results: The results showed that the scores of social cognition and psychological capital in the experimental group increased significantly in the post-test phase and these effects remained significant in the follow-up phase (p< 0.001). Conclusion: The results showed that acceptance and commitment therapy had a significant effect on improving the social cognition and psychological capital of school principals; Therefore, treatment based on acceptance and commitment can be considered as a suitable method to increase the social awareness and psychological capital of school administrators and staff. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Acceptance and commitment therapy, Social cognition, Psychological capital |
|
| نویسندگان مقاله |
سید سلیمان حسینی نیک | Seyed Suleiman Hosseininik Farhangian University, Yasouj دانشگاه فرهنگیان، یاسوج
سید یوسف رسولی | Seyed Yosef Rasoly Farhangian University, Yasouj سید یوسف رسولی.استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان، تهران ،ایران
میثم صادقی | Maysam Sadeghi موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران
مجتبی سلم آبادی | Mojtaba Salmabadi MAFamily Counseling, Department of Counseling and Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-526-3&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روان شناسی شناختی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|