نشریه پرستاری ایران، جلد ۳۵، شماره ۱۴۰، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر تمرینات ذهن‌آگاهی بر خودکارآمدی پرستاران زن: یک مطالعه تجربی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: خودکارآمدی پایین تر پرستاران زن نسبت به پرستاران مرد در مطالعات متعدد گزارش شده است. از پیامدهای خودکارامدی پایین، کاهش مراقبت با کیفیت مخصوصا در موقعیتهای چالش برانگیز می باشد. تمرینات ذهن آگاهی با کاهش استرس می تواند در بهبود خودکارآمدی تأثیر داشته باشد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر اجرای تمرینات ذهن‌آگاهی بر خودکارامدی پرستاران زن انجام شد. روش بررسی: این پژوهش، از نوع تجربی می باشد که بر روی 60 پرستار زن شاغل در بیمارستان افشار یزد در سال 1398 انجام شد. نمونه‌ها به شیوه در دسترس انتخاب و به روش تصادفی ساده به دو گروه آزمون و کنترل تخصیص داده شدند. برای گروه آزمون، تمرینات ذهن‌آگاهی در هشت جلسه دو ساعته اجرا شد. گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکردند. ابزار گردآوری داده، فرم مشخصات جمعیت شناختی و مقیاس خودکارامدی شرر (1982) بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (کای دو، تی مستقل و زوجی) توسط SPSS نسخه 19 تحلیل شدند. یافته ها: دو گروه از نظر مشخصات جمعیت شناختی (سن، سابقه کار، سطح تحصیلات) همسان بودند. میانگین نمره خودکارآمدی، قبل از مداخله، در گروه کنترل (5.65±47.23) و مداخله (3.89±46.36) اختلاف معناداری نداشت (0/49=P). این میانگین، بعد از مداخله، در گروه کنترل 4.91±47.86 و در گروه آزمون 5.33±50.40 بود. با این حال، بر اساس آزمون آماری تی مستقل، تفاوت آماری معناداری بین دو گروه مشاهده نشد (0/06=P). نتیجه گیری کلی: نتایج نشان می دهد که تمرینات ذهن‌آگاهی بر خودکارآمدی پرستاران زن تأثیری ندارد. پیشنهاد می‌گردد پژوهش های بیشتری در این زمینه با بررسی عوامل مداخله گر با دوره های پیگیری و مدت زمان طولانی تر صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرستاران، خودکارآمدی، ذهن­ آگاهی، زن ​​​​​​​

عنوان انگلیسی The Effect of Mindfulness Exercises on Female Nurses’ Self-efficacy: An Experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: Lower self-efficacy of female nurses compared to male nurses has been reported in numerous studies. One of the consequences of low self-efficacy is reduced quality of care, especially in challenging situations. Mindfulness exercises can ameliorate self-efficacy by reducing stress. This study determined the effect of mindfulness exercises on the self-efficacy of female nurses. Materials & Methods: In this experimental research conducted on 60 female nurses working in Afshar Hospital in Yazd in 2018, the samples were selected using convenient sampling method and assigned into two case and control groups by simple random method. Mindfulness exercises were performed in eight two-hour sessions for the case group. The control group did not receive any intervention. The data were collected using the demographic information checklist and Sherer's self-efficacy scale (1982) and analyzed by SPSS19 using descriptive and inferential statistics (chi-square, independent t-test and paired t-test). Results: The two groups were matched in terms of demographic characteristics (age, work experience, & education level). The mean self-efficacy score was not significantly different between the control group (47.23±5.65) and the case group before the intervention (46.36±3.89) (P=0.49). After the intervention, the mean score was 47.86±4.91 for the control group and 50.40±5.33 for the case group. Yet, based on the independent t-test, no statistically significant difference was observed between the two groups (P=0.06). Conclusion: The results revealed that mindfulness exercises do not exert any significant effect on the self-efficacy of female nurses. It is suggested that more research be conducted in this field by examining intervening factors with follow-up periods and a longer period of time.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Nurses, Self-efficacy, Mindfulness, Woman

نویسندگان مقاله معصومه برخورداری شریف آباد | Maasoumeh Barkhordari-Sharifabad
Department of Nursing, School of Medical Sciences, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.

مهدیه فلاح | Mahdieh Fallah
Department of Nursing, School of Medical Sciences, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
دانشکده علوم پزشکی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3137-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات