|
Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۷۱-۷۹
|
|
|
عنوان فارسی |
آگاهی و نگرش دانشجویان پزشکی در مورد واکسیناسیون ویروس پاپیلومای انسانی و عوامل مرتبط با آن |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) Human Papilloma Virus در دنیا در حال گسترش میباشد. با توجه به نقش پیش سرطانی آن و اهمیت پیشگیری، تزریق این واکسن در تمام کشورها مورد توجه قرار گرفته است. آگاهی و نگرش در میزان پذیرش این واکسن در بیماران تأثیر قابل ملاحظهای دارد. بنظر میرسد که سطح بالای آگاهی پزشکان بر نحوه آگاه سازی و توجیه گروه هدف جهت پذیرش واکسن تأثیر قابل ملاحظهای داشته باشد. هدف: هدف از این مطالعه تعیین سطح آگاهی و نگرش دانشجویان پزشکی در مورد واکسیناسیون ویروس پاپیلومای انسانی بود. روش کار: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در بین کلیه دانشجویان پزشکی (90 نفر) ورودی سالهای 84 و 85 دانشگاه علوم پزشکی گیلان در طی سال 1391 بطور سرشماری انجام شد. معیار ورود به مطالعه تحصیل در سال آخر پزشکی و تمایل به شرکت در مطالعه بود. پرسشنامهی محقق ساخته شامل سه قسمت اطلاعات فردی (6سؤال)، سؤالات آگاهی (20سؤال) و نگرش (26سؤال) تهیه و توسط دانشجویان تکمیل گردید. در مورد امتیاز دهی پرسشنامه آگاهی برای پاسخ به سؤالات درست نمره یک، نمیدانم، صفر و غلط، نمره 1- در نظر گرفته شد. در خصوص امتیاز دهی برای پاسخ به سؤالات نگرش از مقیاس لیکرت برای موافقم نمره3، نمیدانم نمره 2 و مخالفم نمره 1 در نظر گرفته شد. سطوح امتیاز در سطح سؤالات آگاهی بین 20- تا 20 امتیاز و در سطح نگرش 26 تا 78 امتیاز بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار و توزیع فراوانی و آمار استنباطی شامل آزمونهای تی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد اکثر نمونهها (2/82%) زن و (7/66%) دارای سن کمتر از 25 سال بودند. مهمترین منبع کسب اطلاعات در خصوص، دروس دوران تحصیل در رشته پزشکی (57%) بود. میانگین و انحراف معیار نمره آگاهی افراد 24/3±17/5 (پاسخها در با محدودهی 13 تا 5-) و میانگین نگرش 04/5±16/52 (پاسخها در محدودهی 63-38) بود بین نمرات آگاهی و نگرش از با جنسیت، ردههای سنی، وضعیت تأهل و منبع کسب اطلاعات دانشجویان رشته پزشکی مورد مطالعه تفاوت آماری معنیداری دیده نشد (05/0P>). همچنین هیچ نوع همبستگی بین نمرات آگاهی و نگرش از این ویروس دیده نشد(11/0r =- و 28/0P=). بحث و نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش میزان نمره آگاهی و نگرش دانشجویان پزشکی راجع به این واکسیناسیون پایین بود. همچنین با توجه به اینکه منبع اصلی کسب اطلاعات دانشجویان دروس دوران تحصیل میباشد. در نتیجه توجه ویژه به محتوای آموزشی دروس در ارتقا آگاهی و به دنبال آن نگرش بالاتر دانشجویان به عنوان پزشکان آینده حائز اهمیت میباشد. لذا پیشنهاد میگردد برنامههای آموزشی جهت ارتقا آگاهی دانشجویان در طی دوره تحصیلی و خصوصاً دوره آموزش بالینی عفونی راجع به ویروس پاپیلومای انسانی و واکسیناسیون آن تدوین گردد. از سویی با توجه به نقش اطلاع رسانی و آموزشی مهم پزشکان در جامعه، با ایجاد درک و آگاهی بالاتر دانشجویان در خصوص نقش واکسناسیون در پیشگیری و کاهش میزان مرگ و میر از سرطان سرویکس، میتوان گامی جهت بهبود وضعیت سلامت مردم برداشت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واکسنهای ویروس پاپیلوما، دانش، نگرش، دانشجویان پزشکی |
|
عنوان انگلیسی |
Knowledge and Attitudes of Medical Students about Human Papilloma Virus (HPV) Vaccination and Associated Factors |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The prevalence of human papilloma virus (HPV) is growing in the world. According to the precancerous role and the importance of prevention, human papilloma virus vaccination is considered in all countries. The knowledge and attitude of patients have a considerable effect on HPV injection. It seems that higher knowledge level of physicians can have significant effect on justification and informing target group for vaccination. Objective: The aim of this study was to determine the level of knowledge and attitude of medical students regarding human papilloma virus vaccination and associated factors in Guilan University of Medical Sciences. Methods: This analytic cross-sectional study was carried out on 90 medical students who entered in 2005 and 2006 by census method. Inclusion criteria were studying in final year and would like to participate in the study. In 2012 Data were gathered by a questionnaire including three sections: demographic characteristics (6 questions), knowledge (20 questions) and attitude (26 questions). In scoring knowledge questionnaire, correct, don't know and incorrect answers received 1, 0 and -1 respectively. 1-3 likert scale was used to score the attitude questions. Agree, don't know and disagree received 3, 2 and 1 respectively. The level of knowledge score was -20 to 20 points and the attitude included 26-78 points. For data analysis, descriptive statistics including mean, standard deviation, frequency and analytic statistics including T-test and Pearson correlation coefficient were used. Results: Findings indicated that most participants (82.2%) were female and 66.7% aged less than 25 years. The main source of information about HPV was from courses taken during medical school (57%). Mean of knowledge score was 5.17±3.24 (answers ranging 5-13) and mean of attitude score was 52.16±5.04 (answers in ranging 38-63). There was no significant difference between knowledge and attitude about HPV and sex, age groups, marital status and medical student's source of information. Also, no correlation was noted between knowledge and attitude about HPV (P=0.28, r=0.11). Conclusion: Based on study results, the level of Knowledge and attitude of medical students about HPV vaccination was low. Also in attention to the source of students' information, special attention to educational contents for knowledge and attitude promotion is important for future physicians. Therefore educational programs are needed to increase students' knowledge during study especially during clinical education on HPV and vaccination. On the other hand with attention to the role of physicians in giving information to society, better knowledge and understanding of students regarding role of vaccination and decreasing mortality of cervical cancer can take a step to promote the condition of societal health. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فرشته فکور | fereshteh fakor مرکز تحقیقات بهداشت باروری، بیمارستان الزهرا س ،
عاطفه قنبری خانقاه | atefeh ghanbari khanghah مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر برسلامت
لیدا محفوظی | lida mahfouzi بیمارستان رازی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
سیده فاطمه دلیل حیرتی | seyedeh fatemeh dalil heirati مرکز تحقیقات بهداشت باروری بیمارستان الزهرا س
شیوا گرایلی | shiva graili دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-46&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/243/article-243-279343.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|