Journal of Holistic Nursing and Midwifery، جلد ۲۶، شماره ۴، صفحات ۹۰-۹۸

عنوان فارسی پرخاشگری و عوامل اجتماعی اقتصادی مرتبط با آن در کودکان پیش دبستانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پرخاشگری دوران کودکی یک مشکل بهداشتی عمده در سراسر جهان بخصوص در سال­های اخیر محسوب می شود. از سال­های پیش دبستانی هنگامی که کودک شروع به شرکت در تعاملات گسترده با همسالان می­کند، پرخاشگری به یک مسئله مهم تبدیل می­شود. علت این مشکل را می­توان به مجموعه­ای از متغیرهای زیستی، روانی، فرهنگی و خانوادگی نسبت داد. هدف: این مطالعه با هدف تعیین میزان پرخاشگری و عوامل اجتماعی اقتصادی مرتبط با آن در کودکان پیش دبستانی شهر رشت انجام گرفته است. روش کار: این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که در بین کودکان پیش دبستانی شهر رشت در سال 1392 انجام گرفته است. آزمودنی­های مطالعه شامل 614 کودک 5 تا 7 ساله بودند که به روش نمونه­گیری خوشه­ای دو مرحله ای از مراکز پیش دبستانی تحت نظارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی شهر رشت انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه بود. مقیاس پرخاشگری کودکان پیش دبستانی که جهت ارزیابی پرخاشگری کلامی- تهاجمی، فیزیکی- تهاجمی، رابطه­ای و خشم تکانشی کودکان توسط مربیان تکمیل گردید و پرسشنامه عوامل اجتماعی اقتصادی مرتبط با پرخاشگری که توسط والدین کودک تکمیل شدند. داده­ها با استفاده از آزمون­های توصیفی و استنباطی (کروسکال والیس، من ویتنی و رگرسیون خطی چندگانه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بر اساس نتایج میانگین نمره­ی پرخاشگری در حیطه­های کلامی تهاجمی 5/7± ±5/4، فیزیکی تهاجمی 3/4±3/2، رابطه­ای 3/6±5/4، خشم تکانشی 7/5±±5/4 و نمره کل پرخاشگری 8/20±8/15 بدست آمد. بین واقعه استرس­زای تغیرمکان و حیطه­ی رابطه­ای پرخاشگری (02/0>p)، انجام بازی رایانه­ای و حیطه فیزیکی تهاجمی (01/0>p) و پرخاشگری کل (03/0>p)، نوع مسکن و حیطه­های کلامی تهاجمی (02/0>p)، رابطه­ای (007/0>p)، خشم تکانشی (01/0>p) و پرخاشگری کل (008/0>p)، متوسط درآمد خانواده و حیطه رابطه­ای (03/0>p) ارتباط معناداری آماری وجود داشت. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که کودکان ساکن در منازل ویلایی 8/4 بار نمره پرخاشگری بیشتری از کودکان آپارتمان نشین داشتند. ( 9/8-7/0: 95% CI) نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که متوسط درآمد ماهیانه خانوار از دیگر عوامل پیش بینی کننده پرخاشگری بوده، به طوری که به ازای افزایش یک رده درآمدی بر اساس تقسیم بندی سازمان یارانه­ای، نمره پرخاشگری به طور متوسط سه واحد کاهش داشت{(01/0-)- 9/5-: 95%CI}. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، به نظر می­رسد که عوامل اجتماعی اقتصادی، پیش بینی کننده مهم پرخاشگری کودکان بویژه در حیطه­های رابطه­ای و خشم تکانشی به حساب می­آیند. لذا برای پیشگیری از پرخاشگری کودکان، باید به این عوامل توجه خاص نمود. 2) گروه پرستاری (اطفال)، ، ، رشت، ایران 3)گروه پرستاری. ، ، رشت، ایران 4) ،آمار حیاتی، ، ، رشت، ایران 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال سلوک، پرخاشگری، کودک پیش دبستانی

عنوان انگلیسی Evaluation of Aggression and Socioeconomic Factors associated it, Among Preschool Children
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Childhood aggression is a major health problem throughout the world, particularly in recent years. Aggression in the preschool years, when the child starts extensive interaction with age group, becomes an important issue. The reason for problem could be attributed to a set of biologic, psychological, cultural, and familial variables. Objective: This study aimed to determine the level of aggression and socioeconomic factors associated with aggression in preschool children in Rasht city. Methods: This cross-sectional descriptive analytical study was conducted among preschool children in Rasht city in 2013.Study samples included 614 children aging 5 to 7 years who were chosen by two-stage cluster sampling from preschool centers affiliated to Education and Welfare departments in Rasht. Data collection tool included two questionnaires, Preschool Children Aggression Scale completed by teachers to evaluate verbal, physical aggression, relationship and impulsive anger of children and questionnaire of related socioeconomic factors, completed by parents. Then data were analyzed by using descriptive and analytical statistics (Kruscal Wallis, Mann Whitney U and Multiple Linear Regression Test). Results: The mean aggression score was in the area of verbal aggression 4.5 ± 7.5, physical aggression 2.3 ± 4.3, relationship 4.5 ± 6.3, impulsive anger 4.5 ±5.7 and total aggression score 15.8 ± 20.8. There was a statistically significant relation between location change of stressful events and relationship aggression (p< 0.02), computer games and area of the physical aggressive (p< 0.01) and overall aggression (p< 0.03), housing type and area of verbal aggression (p< 0.02), relational aggression (p< 0.007), impulsive anger (p< 0.01) and overall aggression (p< 0.008), median family income and the area of relational (p< 0.05). The results of regression showed that children living in villas have 4.8 degrees score of aggression higher than children living in apartments (CI95%:0.7-8.9). The results of the study also showed that the median family income was considered as other predictor of aggression in children and as the income category defined by Division of Subsidized organizations increased one level, aggression score decreased an average of 3 units {(CI95%:-5.9- (-0.01)}. Conclusion: According to the results of the study it seems that socioeconomic factors are the main predictors of aggression in children, especially in the area of relational aggression and impulsive anger. Therefore, to prevent aggression in children, special attention must be paid to these factors
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Conduct Disorder, Aggression, Preschool Child

نویسندگان مقاله سمیه شیرکش | somayeh shirkosh
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشگی گیلان

مهشید میرزایی | mahshid mirzaei
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشگی گیلان

رسول تبری | rasool tabari
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر برسلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

احسان کاظم نژاد لیلی | ehsan kazemnejadleili
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر برسلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

مریم رستمی | maryam rostami
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشگی گیلان


نشانی اینترنتی http://hnmj.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-115-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/243/article-243-279345.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات