آرشیو توانبخشی، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی طراحی و اعتباریابی آزمون تولید کلمات چندهجایی در کودکان ۴ تا ۷ ساله‌ی فارسی-زبان: یک مطالعه مقدماتی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش، طراحی و بررسی خصوصیات روان­سنجی نسخه ­ی فارسی آزمون کلمات چندهجایی، برای سنجش مهارت تولیدی کودکان پیش دبستانی بود. روش بررسی:  پژوهشی روش­ شناختی و توصیفی- تحلیلی به­ صورت مقطعی اجرا شد. . ابتدا از کتب مربوط به کودکان پیش­ دبستانی،532 کلمه سه، چهار و پنج هجایی انتخاب گردید و با آرای نویسندگان مقاله به 66 گویه کاهش یافت. روایی محتوایی و صوری این گویه ­های انتخاب شده توسط پنج تن از متخصصان اختلالات صدای گفتار در چهار حیطه­ ی مناسب بودن برای ارزیابی تولید کلمات چندهجایی، مناسب بودن برای کودکان چهار تا هفت ساله، مناسب بودن از نظر فرهنگی و تصویرپذیر بودن گویه­ ها بررسی گردید. پس از انتخاب تصاویر، روایی صوری گویه­ ها و تصاویر با انجام آزمون بر روی هشت کودک چهار تا هفت ساله (حداقل یک کودک از هر گروه سنی) مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت 40 گویه به ­عنوان واژگان نهایی آزمون کلمات چندهجایی درنظر گرفته شدند. (60 دختر و 60 پسر) و 20 کودک مبتلا به اختلال صدای گفتار ( 10 پسر و 10 دختر) بررسی شدند. کودکان عادیبه شش گروه سنی با فاصله­ ی شش ماه  تقسیم شدند و در هر گروه 10 پسر و 10 دختر قرار گرفت. معیار ورود آن­ها این بود که در بازه­ ی چهار تا هفت سال باشند، دوزبانه نباشند و عبور موفقیت آمیز از آزمون غربال­گری تولیدی و آزمون زبان غیررسمی داشته باشند. به دلیل شرایط پاندمی کووید 19 و تعطیلی اکثر مراکز پیش دبستانی، انتخاب کودکان عادی از دو شهر تهران و کرج، به شکل در دسترس و از دو منطقه هر شهر به­ دست آمد. معیار ورود کودکان دارای اختلال این بود که عدم عبور موفق از غربال­گری تولیدی و زبانی داشتند و تنها در معرض زبان فارسی بودند و اختلالی به­ غیر از اختلال تولید نداشتند. نمونه­ گیری آن­ها به شکل در دسترس بود.       جهت ارزشیابی روایی سازه تفاوت­ نمرات کل آزمون، درصد همخوان­ ها، واکه­ ها و واج­ های صحیح بین سنین مختلف، پسران و دختران و همچنین افتراق میان دو گروه عادی و دارای اختلال صدای گفتار مورد بررسی قرار گرفت. پایایی بازآزمایی توسط اجرای دوباره ­ی آزمون به ­فاصله ی یک هفته و پایایی بین ارزیاب توسط بررسی رابطه ­ی نمرات دو آزمون­گر مستقل در 20 کودک تعیین شد. پایایی ثبات درونی با بررسی ضریب هم­بستگی درون رده­ ای میان 40 گویه­ ی آزمون به­ دست آمد. در پژوهش حاضر از شاخص­ های آماری مرکزی و پراکندگی، آزمون­ های پارامتری آنووا و تی مستقل، ضریب هم­بستگی درون­ رده­ ای و آزمون کودر ریچاردسون 20 در سطح معناداری 0.05 و نرم افزار آماری 26 SPSS استفاده گردید. یافته­ ها: مقایسه نمره­ ی کل آزمون، درصد هم ­خوان ­های صحیح و درصد واج ­های صحیح در کودکان طبیعی اختلاف معنادار میان گروه ­های سنی را نشان داد (p< 0.001)، اما تفاوتی در درصد واکه­ های صحیح میان گروه های سنی مشاهده نشد ( p= 0.23). ضمنا تفاوتی در نمره ­ی کل و درصد هم­ خوان­ های صحیح ( PCC)، درصد واکه­ های صحیح ( PVC) و درصد واج­ های صحیح ( PPC) بین پسران و دختران وجود نداشت . مقایسه کودکان در گروه عادی و گروه دارای اختلال صدای گفتار نشان داد که تفاوت معنادار در نمره ­ی کل آزمون، درصد هم ­خوان­ ها و واج ­های صحیح ( 0.001>p) و درصد واکه­ های صحیح ( p= 0.02) میان دو گروه وجود دارد. در بررسی پایایی آزمون، ضریب هم­بستگی درون رده ای آزمون-بازآزمون 0.98، ضریب هم­بستگی درون رده­ ای بین دو ارزیاب 0.79 و میزان ثبات درونی برای 40 گویه 0.85 به­ دست آمد. نتیجه ­گیری: نتایج به­ دست آمده از این پژوهش با نتایج حاصل از پژوهش­ های مشابه در زبان ­های دیگر هم­خوانی داشته و درنتیجه آزمون کلمات چندهجایی فارسی به ­عنوان ابزاری روا و پایا برای بررسی توانایی تولید کلمات چندهجایی در کودکان چهار تا هفت ساله فارسی زبان در کلینیک ­ها و مراکز درمانی و یا  اهداف پژوهشی قابل استفاده می­ باشد. خود آزمون نیز از لحاظ رعایت اصول آزمون­ سازی از قبیل گنجاندن طیفی از طول کلمات، شکل­ های واج ­آرایی و الگوهای تکیه ­ای زبان هدف، قابلیت تصویرپذیری بالا و نشان­گر واژگان رایج کودکان پیش از دبستان بودن و فراهم کردن فرصت بروز الگوهای خطای رایج زبان زبان هدف، با آزمون­ های دیگر ( مانند بیکر2013) هم­خوانی دارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمون، کلمات چندهجایی، ویژگی های روان سنجی، اختلال صدای گفتار، کودک

عنوان انگلیسی The design and validation of production of poly-syllabic words test in 4-7 years-old Persian speaking children: a preliminary study
چکیده انگلیسی مقاله abstract objective: Reviewing the literature related to the use of polysyllabic words in the assessment of children's speech sound disorders (SSD) indicated the necessity of using these words to provide additional information to the information of the more common tests, such as prognostic information. Despite strong literature background in other languages, there was not any research that examined production of these words in 4-7 years old children in Persian language, so the objective of this research was the design and validation of psychometric features of Persian (Farsi) version of polysyllabic words test for measuring production skills in preschooler children. method: In this cross-sectional research from methodological and test designing kind, First, 532 polysyllabic words (3, 4, 5 and 6 syllables) were selected from preschooler children books and reduced to 66 items by authors of this article in three rounds. Content validity of these selected items were examined by five typical speech development and SSD experts in terms of their appropriateness for examining polysyllabic words, for examining 4-7 years old children, imageability and cultural appropriateness. After selecting pictures, face validity of items and picture-name correspondence were examined by implementing of test on eight 4-7 years old children (at least one child from each age group). Finally, 40 items were considered as final words of polysyllabic words test. For measuring psychometric features, 120 typical children (4-7 years old, 60 males, 60 females), as well as 20 SSD children (10 males, 10 females) were investigated. Typical children were divided into 6 age groups with 6 months intervals and 10 males and 10 females were placed into each age group. Their inclusion criteria were that they should be in 4-7 years old range, they should not be bilingual and they should pass screening subtest of Persian DEAP (Zarifian 2014) and informal language screening successfully. Because of COVID-19 pandemic and closing of most preschooler children centers, sampling of typical children was based on availability from two regions of each city ( Tehran and Karaj). The inclusion criteria of SSD children were that they did not pass phonological and language screening successfully, they only had to be subject of Persian language and they not to have any disorder except SSD. Their sampling was based on availability.  For evaluating construct validity, significancy of differences among six age groups, between males and females and between typical children and SSD children were examined in terms of total score, PCC, PVC and PPC differences. Test-retest reliability was determined by reexamining of 20 children one week later, and inter-rater reliability was determined by investigation of relations between scores of two independent scorers in 20 children. The internal consistency was determined by investigating of correlations among test items. In this research, statistical central and dispersion indices, parametric tests of ANOVA and independent samples t-tests, tuckey test, Intra-Class Correlation and one statistical software (SPSS 26) were used. Results: Comparing of differences among age groups showed significant differences in terms of total score, Percentage of Consonants Correct and Percentage of Phonemes Correct (p< 0.001), but differences were not significant in Percentage of Vowels Correct (p= 0.23). No significant differences were found between males and females in terms of total score and correct percentages. Comparing of typical and SSD children showed that there were significant differences between two groups in terms of total score, PCC, PPC (p< 0.001) and PVC (p= 0.02). In examining reliability, Intra Class Correlation (ICC) was 0.98 in test- retest reliability, 0.79 in intra- rater reliability and amount of internal consistency was 0/75 for 3 syllabic words, 0/65 for 4 syllabic words and 0/63 for 5 syllabic words. Conclusion: Gained results from this research had conformity with similar research works, so Persian polysyllabic words test can be used as a valid and reliable instrument for measuring Speech production ability of 4-7 years old children in Sound Disorders and is applicable for clinical and therapeutical centers and research goals. The test has conformity with other tests (like Baker 2013) in terms of considering methodological principles like inclusion of a range of word lengths, syllable shapes and stress patterns of the target language, imageability, representing of common words of preschooler children and providing opportunities for eliciting common error patterns of the target language.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله test, polysyllabic words, psychometric features, Speech Sound Disorders, child

نویسندگان مقاله طلیعه ظریفیان | Talieh Zarifian
Department of Speech Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation sciences, Tehran, Iran
گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران

حسین عباسی | Hossein Abbasi
Department of Speech Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation sciences, Tehran, Iran
گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران

مرسده ایمانی شکیبایی | Mersede Imani
Department of Speech Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation sciences, Tehran, Iran
گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3632-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات