رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۳، شماره ۸۹، صفحات ۱۵۹-۱۷۷

عنوان فارسی رابطۀ فعالیت بدنی اوقات فراغت و رفتارهای پرخطر با نقش میانجی شخصیت در دانشجویان دانشگاه اصفهان
چکیده فارسی مقاله  هدف تحقیق بررسی رابطۀ فعالیت بدنی اوقات فراغت و رفتارهای پرخطر با نقش میانجی شخصیت در دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی بود که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق کلیۀ دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 1400-1399 (16563 نفر) بودند که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 375 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. چک لیست محقق ساخته فعالیت بدنی اوقات فراغت، پرسشنامۀ رفتارهای پرخطر و شخصیت برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. روایی ابزارهای تحقیق و پایایی (توسط آزمون آلفای کرونباخ) آنها بررسی شد. جمع آوری داده های تحقیق در دو بخش کتابخانه ای و میدانی صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد رفتارهای پرخطر در دانشجویان فعال در اوقات فراغت کمتر است. همچنین با افزایش فعالیت بدنی اوقات فراغت، رفتارهای پرخطر در دانشجویان کاهش می‌یابد. از طرفی، هرچه روان‌رنجوری در دانشجویان بیشتر گردد، رفتارهای پر خطر نیز بیشتر خواهد شد. همچنین، روابط جداگانه بین فعالیت‌بدنی‌اوقات‌فراغت و شخصیت با رفتارهای‌پرخطر معنادار بود. با این حال، نتایج نشان داد زمانی که متغیر شخصیت در رابطه بین فعالیت بدنی اوقات فراغت و رفتارهای پرخطر وارد شد، رابطه بین دو متغیر غیر معنادار شد. بنابراین جهت کاهش رفتارهای پرخطر در دانشجویان، بهتر است مسئولان دانشگاه، با برگزاری کلاسهای فوق برنامه ورزشی و دسترسی راحت به مکان‌های ورزشی، امکان شرکت دانشجویان در فعالیت‌های بدنی اوقات فراغت را افزایش دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فعالیت‌بدنی اوقات فراغت، رفتارهای پرخطر، شخصیت، اوقات فراغت

عنوان انگلیسی The relationship between leisure time physical activity and high-risk behaviors with mediating personality in Students of the University of Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the relationship between leisure physical activity and high-risk behaviors with personality mediating role in students of University of Isfahan. The research method was descriptive-correlational and in terms of purpose was part of applied research that was conducted in the field. The statistical population of the study was all students of the University of Isfahan in the academic year 2020-2021(16,563 people) 375 people were selected as a sample by stratified sampling method using the Krejcie and Morgan table. A researcher-made checklist of leisure-time physical activity, high-risk behaviors, and personality questionnaires were used to collect data. The validity of the research tools and their reliability (by Cronbach's alpha test) were evaluated. Research data were collected in library and field sections. To analyze the research data, using descriptive and inferential statistics. The results showed that high-risk behaviors are less in active students in leisure time. In addition, with increasing physical activity in leisure time, high-risk behaviors decrease. On the other hand, the more psychotic students are, the more high-risk behaviors will be. In addition, the separate relationships between leisure-time physical activity and personality with high-risk behaviors were significant. However, the results showed that when the personality variable was included in the relationship between leisure physical activity and high-risk behaviors, the relationship between the two variables became insignificant. Therefore, in order to reduce high-risk behaviors among students, it is better for university officials to increase the possibility of students participating in leisure-time physical activities by holding extracurricular sports classes and easy access to sports facilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Leisure time physical activity, High-risk behaviors, Personality, Leisure time

نویسندگان مقاله احمدعلی آصفی | Ahmadali Asefi
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان

حسین محبی نیا | Hossein Mohebiniya
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4185-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آسیب های اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی از اینترنت و فناوری های نوین
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات