رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۳، شماره ۸۹، صفحات ۲۲۹-۲۶۷

عنوان فارسی بررسی عوامل مرتبط با رفتار یاریگرانه (مورد مطالعه: سازمان بهزیستی استان گیلان)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل اثرگذار بر کاهش رفتار یاریگرانه شهروندان با سازمان بهزیستی انجام شد. روش: این مطالعه با روش توصیفی و در قالب یک طرح پس رویدادی انجام شد. داده­های این مطالعه از 408 نفر از شهروندان 20 سال به بالای استان گیلان جمع ­آوری شدند. این افراد با روش نمونه­گیری خوشه ­ای چندمرحله­ ای انتخاب شدند. ابزار جمع­ آوری داده­ ها عبارت بودند از: مقیاس اعتماد بزرگسالان (ATS)؛ مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS)؛ مقیاس هنجار تقابل (NRS)؛ شاخص شبکه اجتماعی (SNI)؛ پرسشنامه مسئولیت اجتماعی (SRQ)؛ پرسشنامه احساس همدلی (SEQ)؛ پرسشنامه تجدید­نظر­شده مشارکت شهروندان در تصمیم­گیری سازمانی (CPQ-R)؛ پرسشنامه شفافیت سازمانی (OTQ)؛ پرسشنامه محقق­ ساخته آگاهی شیوه­ های یاریگری و میزان یاریگری. یافته­ ها: تفاوت معناداری میان افراد با رفتار یاریگری ضعیف، متوسط و بالا از نظر اعتماد اجتماعی؛ حمایت اجتماعی؛ شبکه ­ها و پیوندهای اجتماعی؛ هنجار تقابل اجتماعی؛ هنجار مسئوولیت اجتماعی؛ احساس همدلی؛ باور به عدم درگیرساختن شهروندان در تصمیم­گیری­ های سازمان بهزیستی؛ آگاهی شهروندان از شیوه­ های یاریگری؛ باور به عدم شفافیت عملکرد سازمان بهزیستی؛ و رفتار نوعدوستانه مشاهده شد. بحث: نارسایی در متغیرهای اجتماعی بعنوان ریسک­ فاکتورهای کاهش یاریگری با سازمان بهزیستی عمل می­کنند. لازم است اقدامات مداخل ه­ای برای تقویت متغیرهای اجتماعی­ روانی با هدف ارتقای سطح یاریگری شهروندان با سازمان بهزیستی انجام شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار یاریگرانه، هنجار اجتماعی، همدلی، شفافیت سازمانی، نوعدوستی

عنوان انگلیسی Factors related to Helping Behavior (Case Study: Guilan Welfare Organization)
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: The aim of this study was to identify the factors affecting the reduction of citizens' helping behavior with the welfare organization. Method: This study was performed by descriptive method and ex-post facto design.  Data were collected from 408 citizens 20 years and older in Guilan province. Samples were selected using multistage cluster sampling method. Measurement tools were: Adult Trust Scale; Multidimensional Perceived Social Support Scale; Norm of Reciprocity Scale; Social Network Index; Social Responsibility Questionnaire; Sense of Empathy Questionnaire; Revised Citizen Participation in Decision Making Questionnaire; Organizational Transparency Questionnaire; Awareness of Cooperation Methods and Level of Cooperation Questionnaire. Findings: Significant differences between individuals with poor, moderate and high helping in terms of social trust; Social support; Social networks and ties; norm of reciprocity; Norm of social responsibility; sense of empathy; Belief in not involving citizens in the decisions of the Welfare Organization; Citizens' awareness of cooperation methods; Belief in the lack of transparency in the performance of the welfare organization; and altruistic behavior was observed. Discussion: Inadequacies in social variables act as risk factors for reducing cooperation with the welfare organization. It is necessary to take intervention measures to strengthen psychosocial variables in order to improve the level of cooperation of citizens.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Helping Behavior, Social Norm, Empathy, Organizational transparency, Altruism

نویسندگان مقاله ابراهیم مسعودنیا | Ebrahim Masoudnia
University of Guilan
دانشگاه گیلان


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1678-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشارکت
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات