رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۲۳، شماره ۸۹، صفحات ۳۰۹-۳۵۵

عنوان فارسی تجربه زیسته دختران نوجوان از زندگی در مراکز شبه خانواده
چکیده فارسی مقاله مقدمه هر سال به علت فشار‌‌‌های اقتصادی و اجتماعی، والدین شمار زیادی از کودکان را در جامعه رها می‌کنند که رایج‌ترین شکل مراقبت از این کودکان در سراسر جهان مراقبت و زندگی در پرورشگاه (خانه‌های شبانه‌روزی) است. هدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته دختران نوجوان از زندگی در خانه‌های شبانه‌روزی بوده است. روش روش مطالعه حاضر از نوع پدیدارشناسی توصیفی بود. بر اساس روش نمونه‌گیری متمرکز بر ملاک و نیز معیار اشباع نظری داده ها 26 نفر از دختران نوجوان که تجربه زندگی در خانه‌های شبانه‌روزی را در سال-1400 1399 داشتند در این مطالعه شرکت داشته‌اند. برای گرد‌آوری اطلاعات از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تحلیل اطلاعات از روش هفت مرحله‌ای کلایزی استفاده شده است. یافته‌ها تحلیل اطلاعات به دست آمده از مصاحبه‌ها هشت مضمون اصلی را آشکار کرد : عواطف منفی، توانمندی روانی، نگرش به زندگی، فقدان مهارت مقابله‌ای، مشغله‌های ذهنی، نیاز‌ها، اضطراب اجتماعی، جهت‌گیری به سمت آینده موفق. بحث نتایج پژوهش حاضر نشان داد که دختران نوجوان ساکن در خانه ها، علاوه بر اینکه دارای توانمندی روانی و جهت‌گیری به سمت آینده موفق بودند با چالش‌ها و مسایلی از قبیل رهاشدگی، خلق افسرده، مشکلات و آسیب‌های رفتاری، ترخیص و مشکلات آن، مشکلات زندگی گروهی، نگرانی از آینده، انگ اجتماعی و کمبود‌هایی چون فقدان خانواده و کمبودهای عاطفی مواجه بوده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجربه زیسته، دختران نوجوان، مراکز شبه خانواده

عنوان انگلیسی Lived experience of teenage girls from living in pseudo-family centers
چکیده انگلیسی مقاله Introduction Every year, due to economic and social pressures, parents leave a large number of children in the community, which is the most common form of care for these children around the world, care and living in orphanages . The aim of this study was to investigate the lived experience of adolescent girls living in orphanages (boarding houses). Method The method of the present study was descriptive phenomenology. Based on the sampling method focused on criteria and theoretical saturation criteria, 26 adolescent girls who had the experience of living in boarding houses in 1399 participated in this study. Semi-structured interview method was used for data collection and Kolaizi seven-step method was used for data analysis. Findings Analysis of the information obtained from the interviews revealed eight main themes: negative emotions, psychological empowerment, attitude to life, lack of coping skills, mental preoccupations, needs, social anxiety, Orientation towards a successful future. Discussion The results of the present study showed that adolescent girls living in homes, in addition to being psychologically empowered and oriented towards the future, were successful with challenges and issues such as abandonment, depressed mood, behavioral problems and injuries, discharge and its problems, group life problems. , Fear of the future, social stigma and deficiencies such as lack of family and emotional deficiencies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله lived experience, teenage girls, pseudo-family centers

نویسندگان مقاله فرشته بشلیده | fereshteh bashlideh
University of Guilan
دانشگاه گیلان

امیر قربان پور لفمجانی | Amir Qorbanpour Lafamajan
University of Guilan
دانشگاه گیلان


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4020-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کیفیت زندگی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات