مجله سالمندی ایران، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۲-۲

عنوان فارسی شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای آموزشی سالمندان ایرانی
چکیده فارسی مقاله اهداف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای آموزشی سالمندان ایرانی به عنوان پیش‌نیاز هرگونه مداخله آموزشی بود. مواد و روش: پس از اخذ کد اخلاق و رضایت آگاهانه از مشارکت‌کنندگان از روش‌های کیفی مصاحبه و تحلیل محتوا جهت شناسایی و روش دلفی جهت اولویت‌بندی نیازها استفاده شد. برای این منظور سه گروه هدف جهت مصاحبه، تعیین شدند: 1) متخصصان حوزه‌های مرتبط با آموزش و سالمندان 2) اطرافیان سالمندان و 3) سالمندان. نمونه‌گیری هدفمند ناهمگون تا رسیدن به تنوع حداکثری و مصاحبه‌ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافتند و نمونه نهایی 45 نفر را شامل شد. یافته‌ها: با تحلیل محتوای متن مصاحبه‌ها به روش استربرگ نهایتاً 13 تم شناسایی شد که جهت اولویت‌بندی با استفاده از روش دلفی در اختیار مشارکت‌کنندگان قرار گرفت. اولویت‌بندی پس از دو مرحله با توافق 96٪ به پایان رسید و نیازها به ترتیب عبارت بودند از: 1) سلامت جسمانی، 2) مهارت مدیریت احساسات و هیجانات منفی، 3) خودشناسی، 4) احساس رضایت، 5) مهارت برقراری روابط بین فردی و 6) مهارت‌های خودآموزی. نتیجه‌گیری: با افزایش سن، سلامت جسمانی و توانایی مدیریت احساسات و هیجانات کاهش یافته و با محدود شدن دایره اطرافیان به علت بازنشستگی یا فوت، سلامت اجتماعی نیز در معرض تهدید قرار می‌گیرد. شناخت صحیح سالمندی و کسب مهارت‌های خودآموزی از عناصر کلیدی جهت فائق آمدن بر چالش‌های این دوران است. در همین راستا مراکز آموزشی سالمندان قادرند در کنار دانش و مهارت‌های لازم جهت مدیریت سلامت جسم و روانی که در اختیار سالمندان قرار می‌دهند زمینه برقراری تعاملات سالم اجتماعی سالم را نیز فراهم نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سالمندان، آموزش، نیازهای آموزشی، نیازسنجی، روش دلفی، روش استربرگ

عنوان انگلیسی Identifying and Prioritizing the Educational Needs of Iranian Older Adult
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The objectives of this research were to identify and prioritize the educational needs of Iranian elderly as a prerequisite for any educational intervention. Materials and Methods: After obtaining ethics code and written satisfying consent of participants, qualitative method for interview and content analysis to identify the needs and Delphi method to prioritize them were used. Three target groups were interviewed: 1) specialists in the fields related to education and older adults, 2) those around older adults, and 3) older adults. Perpesive sampling was performed to achieve maximum variation and interviews were performed to achieve theoretical saturation. Interviews were conducted until theoretical saturation and the final sample consisted of 45 people. Results: By analyzing the content of these needs by Sterberg method, the total needs were categorized and finally 13 themes were identified which were sent to the participants for prioritization using Delphi method and finally after two stages, the participants agreed on the priority of the most basic needs 96%, which were: 1) physical health, 2) the ability to manage negative emotions and mental states, 3) self-knowledge, 4) feelings of satisfaction, 5) interpersonal skills and 6) Self-learning skills. Conclusions: With age, physical health and negative emotions management skills decline and with the limitation of the circle of friends and relatives due to retirement or death, social health is also at risk. Proper knowledge about old age and acquiring self-learning skills are key elements to overcome the challenges of this period. In this regard, educational centers for the older adults are able to provide healthy social interactions in addition to the necessary knowledge and skills to manage the physical and mental health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Older adult, Education, Educational needs, Needs assessment, Delphi method, Sterberg method

نویسندگان مقاله شیرین داوری فیض پور آذر | Shirin Davary feiz pour azar
Ph. D student Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

محمود مهرمحمدی | Mahmood Mehrmohammadi
Professor Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
استاد تمام بازنشسته برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

ابراهیم طلایی | Ebrahim Talaie
Assistant Professor Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
دانشیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

محسن ایمانی | Mohsen Imani
Assistant Professor Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
رئیس دانشکده علوم انسانی و دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3460-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سالمند شناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات