|
، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۱۰۸-۱۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آزمایشات عملکردی همراه با آموزش برخط تغذیه بر شاخصه ای التهابی کودکان دچار اختلال طیف اوتیسم در همه گیری کووید- ۱۹ : کارآزمایی بالینی تصادفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف اختلال طیف اوتیسم، اختلالی عصب ی تکاملی است که به نقص در تعامل اجتماعی شناخته م یشود. ک متحرکی و الگویغذایی نامناسب ب هعنوان چال شه ای رایج در اختلال طیف اوتیسم شناخته م یشوند که م یتوانند تحت تأثیر هم هگیری کووید- 19 قراربگیرند. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر آزمایشات عملکردی همراه با آموزش برخط تغذیه بر شاخ صه ای التهابی در کودکان دچاراختلال طیف اوتیسم بود.روش بررسی تعداد 80 کودک دچار اختلال طیف اوتیسم )سن 29 / 1 ± 73 / 9 سال، وزن 08 / 2 ± 94 / 49 کیلوگرم، قد 40 ± 08 / 140سانت یمتر، درصد شاخص توده بدنی= 89 / 2 ± 71 / 24 کیلوگرم/مترمربع( ب هصورت تصادفی به چهار گروه 1( آزمایشات عملکردی، 2(آموزش برخط تغذیه، 3( تمرین عملکردی +آموزش برخط و 4( گروه کنترل تقسیم شدند. طول مدت آزمایش، 8 هفته بود. شاخ صه ایالتهابی شامل گلبو له ای سفید، پروتئین واکنشی- C، نوتروفیل، ائوزینوفیل و بازوفیل با استفاده از نمونه خون وریدی آنته کوبیتال در قبلو پس از آزمایش انداز هگیری شد.یافت هها قبلا ز مطالعه، تفاوتی میان گرو هه ای مورد مطالعه وجود نداشت ) 05 / P< 0 (. نتایج مطالعه، کاهش معناداری را در گلبو له ای سفیدP>0/001( (، پروتئین واکنشی- P=0/001( C (، نوتروفیل ) 009 / P=0 ( و ائوزینوفیل ) 003 / P=0 ( نشان داد. بازوفیل در گرو هه ای آزمایشبه استثنای آموزش برخط تغذیه، کاهش معناداری یافت ) 01 / .)P=0نتیج هگیری آزمایشات عملکردی و آموزش برخط تغذیه م یتواند ب هعنوان آزمایشات کارآمد برای مدیریت شاخ صه ای التهابی در کودکاندچار اختلال طیف اوتیسم در هم هگیری کووید- 19 درنظر گرفته شود، اما ممکن است اثربخشی آ نه ا متفاوت باشد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اوتیسم، کووید- 19، ورزش، تغذیه، التهاب، |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Functional Exercise Along With Online Nutritional Education on Inflammatory Biomarkers in Children With Autism Spectrum Disorder During Covid-19 Pandemic: A Randomized Clinical Trial |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives Autism spectrum disorder (ASD) is a neuro-developmental disorder which ismostly caused by deficits in social interactions. Lack of physical activity and poor nutritional habits arecommon problems in these patients which may be exaggerated by the Covid-19 pandemic. The studyaims to assess the effect of functional training along with online nutrition education on inflammatorybiomarkers in children with ASD.Subjects and Methods In this randomized controlled clinical trial, 80 children with ASD (age=9.73±1.29years, weight=49.94±2.08 kg, height=146.08±40 cm, body mass index=24.71 ±1.48 kg/m2) were randomlydivided into four groups of training, education, training+ education, and control. The interventionslasted for 8 weeks. The inflammatory biomarkers including white blood cell (WBC) count, C-reactiveprotein (CRP) level, neutrophil count, eosinophil count, and basophil count were assessed (usingblood samples collected from antecubital vein) before and after the interventions.Results There was no significant difference between the groups before the interventions (P˃0.05). Afterthe intervention, the results showed a significant decrease in WBC (P˂0.001), CRP (P=0.001), neutrophils(sig.=0.009), and eosinophil (P=0.003) in all groups. Basophil count decreased in all groups (P=0.01) exceptin the education group.Conclusion Functional training and online nutrition education are beneficial interventions for managementof inflammatory biomarkers in children with ASD which can be used during the Covid-19 pandemic. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
اوتیسم, کووید- 19, ورزش, تغذیه, التهاب |
|
نویسندگان مقاله |
کیمیا معینی افشاری | گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
ماندانا غلامی | گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
حمید دالوند | گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
محمد عفت پناه | گروه بیماری های کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سعید رضایی | گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jsmj.ajums.ac.ir/article_153973_53931cd2bee1f8ca6e86e44e516b4d63.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|