، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۶۷۷-۶۹۱

عنوان فارسی تاثیر آموزش بر کاهش خطاهای مصرف انسولین قلمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: انسولین یکی از جنبه­های چالش برانگیز درمان دیابت می­باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر نمایش ویدیوی آموزشی توسط داروساز بر کاهش خطاهای رایج حین مصرف انسولین قلمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به کلینیک دیابت بیمارستان گلستان شهر اهوازانجام شد. روش بررسی: در یک مطالعه نیمه تجربی 130 بیمار دیابتی که طی یکسال اخیر مصرف انسولین قلمی را شروع کرده بودند به شرط داشتن معیارهای ورود به مطالعه وارد شدند و سپس به روش تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ویدیوی آموزشی جهت آموزش بیماران گروه مداخله نمایش داده می­شد. یک ماه بعد و سه ماه بعد از اولین مصاحبه مجددا از بیماران دو گروه جهت انجام پس آزمون دعوت به عمل می­آمد. یافته­ ها: میانگین و انحراف معیار سن بیماران (92/10) 02/54 سال بود. میانگین مدت استفاده از انسولین قلمی 69/4 (انحراف معیار، 93/0) ماه بود. آموزش ویدیویی تاثیر معنی داری بر کاهش خطاهای ناشی از تزریق در محل قبلی (1/63 % به 9/36 %) تغییر خودسرانه دوز دارو یا دفعات تزریق(از 9/16% به 7/7 %) و فراموشی مصرف انسولین در گروه مداخله داشت(1/63% به 7/47%). میانگین استفاده از هر سوزن از 36/4 بار به 40/2 کاهش یافت. تفاوت معنی­داری بین دو گروه از نظر میزان بروز خطاها مشاهده گردید (05/0 P<). نتیجه­ گیری: علیرغم کاهش قابل توجه خطاها در برخی زمینه­ها، بروز خطا در مصرف انسولین کماکان در سطح بالایی است که مطرح کننده دخالت عوامل دیگری به غیر از سطح آگاهی بیماران می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ویدیویی، انسولین قلمی، دیابت نوع 2، داروساز،

عنوان انگلیسی The Effect of Education on Reduction of Insulin Pen Errors in Patients with Diabetes Type 2
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Insulin is one of the challenging aspects of diabetes treatment. The aim of this study was to determine the impact of using video technology by pharmacist on reduction of insulin pen errors in Patients with diabetes type 2 who referred to the Ahwaz diabetes clinic. Subjects and Methods: In a quasi-experimental study, 130 diabetic patients who initiated insulin pen during one year (2018) included the study if they met inclusion criteria. Then, they were divided into two intervention and control groups by random allocation method. A video was used to educate the intervention group or their companion. A month later and three months after the date of the first interview, the two groups were re-invited to do the post-test. Results: The average age of patients was 54.02(SD, 10.92) years. The average duration of insulin pen initiation was 4.69 (SD, 0.93) months. Video training has a significant effect on the reduction of errors including injection in same site (from63.1% to36.9%), arbitrary change in dosage or frequency of injection (16.9% to 7.7%) and the missing of insulin use (63.1% to 47.7%) in the intervention group. The mean of a needle use reduced from 4.36 to 2.20 times in intervention group. There was a significant difference between the two groups in incidence of pen insulin errors after education (P< 0.05). Conclusion: Despite a significant reduction in errors in some areas, the incidence of insulin pen use errors is still high, suggesting interference from other factors beyond the level of knowledge of patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش ویدیویی, انسولین قلمی, دیابت نوع 2, داروساز

نویسندگان مقاله نیلوفر قدرتی |
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دارو سازی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

لیلا کوتی |
گروه دارو سازی بالینی دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران

کاوه اسلامی |
گروه فارماکولوژی بالینی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اهواز، ایران

حاجیه شهبازیان |
مرکز تحقیقات دیابت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز، اهواز، ایران

سید محمود لطیفی |
دکترای پژوهشی. - پژوهشکدۀ سلامت، مرکز تحقیقات دیابت، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران.

صدیقه نوح جاه |
مرکز تحقیقات دیابت-دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_86794_774f3d8c76c33f07fe92e77387c51bb2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات