، جلد ۱۶، شماره ۵، صفحات ۵۰۵-۵۱۵

عنوان فارسی تعیین ارتباط بین موقعیت های اضطراب زای ویژه گفتاری و شدت لکنت در افراد۱۲ تا ۳۵ سال دارای لکنت
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: لکنت اختلالی در جریان روان گفتار است و تحت تاثیر عوامل مختلفی است. با توجه به تاثیر عوامل زبانی، فرهنگی و اجتماعی بر شدت لکنت، با شناخت موقعیت ها و شرایطی که بیش از سایرین فرد دارای لکنت را تحت تاثیر قرار می­دهد می­توان تاثیر موقعیت را شناسایی و کنترل و در مرحله تعمیم درمان،آن موقعیت ها را هدف قرار داد. هدف مطالعه حاضر بررسی ارتباط موقعیت های اضطراب زای ویژه گفتاری و شدت لکنت در افراد 12 تا 35 سال با استفاده از مقیاس فردی لکنت بود. روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی بوده و تعداد 30 نمونه در محدوده سنی 12 تا 35 سال مراجعه کننده به کلینیک های گفتار درمانی شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند. شدت لکنت هر یک از نمونه ها بر اساس درصد هجاهای لکنت شده محاسبه شد و سپس تاثیر شرایط و موقعیت های اضطراب زا بر نمونه ها از طریق مقیاس SSS بررسی شد. یافته­ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تفاوت شدت لکنت حین صحبت به طور کلی در سه موقعیت مقیاس فردی لکنت، معنادار نبود، اما در مقایسه میانگین دوبه دوی این موقعیت ها مشخص شد که شدت لکنت در حین صحبت با دوست نزدیک و شخص صاحب مقام تفاوت قابل ملاحظه و معناداری داشته است. نتیجه­گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر می­توان گفت صحبت در موقعیت رویارویی با شخص صاحب مقام برای افراد حاضر در نمونه سخت تر بوده و بر شدت، اجتناب و کنترل کلام آن ها تاثیرگذار می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شدت لکنت، موقعیت گفتاری، اضطراب، مقیاس فردی لکنت،

عنوان انگلیسی Relationship between Special Speech Situations and the Severity of Stuttering in 12 to 35 Years Old Stutterers
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Stuttering is a disorder in fluency of speech and is affected by different factors. According to effects of linguistic, cultural and social factors on severity of stuttering, by identifying the situations and conditions that influenced the stutterers more than others, we can identify effects of situations, control, and use them in generalization stage of treatment. The aim of the present research was exploring of the relationship between anxiety-causing special speech situations and severity of stuttering by Subjective Screening of Stuttering (SSS) in 12-35 y old persons. Subjects and Method: The present research was a cross-sectional study involving 30 subjects aged 12-35 year who were referred to the speech therapy clinics in Isfahan. The severity of stuttering was assessed by the percentage of stuttered syllables and situations of anxiety were investigated by SSS. Result: The overall results of the present study showed that the differences between the severities of stuttering in 3 situations of Subjective Screening of Stuttering, were not significant, but in the dual comparison between the situations, significant differences between the severity of stuttering in speaking with close friend and empower person were significant. Conclusion: According to the results of current study, speaking with empower person was more difficult than the other situations and can influence the severity of stuttering, avoidance and control of speech.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شدت لکنت, موقعیت گفتاری, اضطراب, مقیاس فردی لکنت

نویسندگان مقاله علیرضا صالح پور |
گروه گفتار درمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی دانشجویان توانبخشی(تریتا)، دانشکده علوم توانبخشی،دانشگاه علوم پزشکی، اصفهان، ایران.

بیژن شفیعی |
گفتار درمانی- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان- اصفهان-ایران

شهاب حسینی نسب |
کارشناس ارشد گفتاردرمانی.گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، مرکز تحقیقات اختلالات ارتباطی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_53991_bae3232600f444f7815d2dd43d542fb9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات