|
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۴۰۵-۴۱۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی ارتباط بین سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: با توجه به تأثیر سلامت روان بر عملکرد دانشجویان و نقش مهمی که در پیشبرد وضعیت تحصیلی و جلوگیری از افت و ترک تحصیلی آنها دارد. لذا این پژوهش با هدف بررسی سلامت روان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنها انجام گرفته است. روش بررسی: در یک مطالعۀ توصیفی– تحلیلی 350 نفر از دانشجویان در سه گروه علوم انسانی، فنی، پزشکی بهصورت تصادفی ساده و بهعنوان نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ سلامت عمومی گلدبرگ و ویلیامز GHQ-28 بود. معدل پایان ترم قبل دانشجویان بهعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی آنان در نظر گرفته شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تی، آنالیز واریانس و آزمون همبستگی) انجام گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشانگر این بود که تفاوت معناداری بین سلامت روان دانشجویان مورد مطالعه متأهل و مجرد و دختر و پسر وجود دارد (05/0 p<). همچنین بین ابعاد سلامت روان و معدل تحصیلی، ارتباط معنی داری از نظر آماری مشاهده شد(05/0 p<) همچنین بین میانگین نمرات پرسشنامه سلامت روان دانشجویان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان ارتباط معنادار و معکوسی وجود داشت. به این معنی که با افزایش سلامت روان (نمره کلی پایین درآزمون) معدل دانشجویان (به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی) افزایش مییابد. نتیجهگیری: لذا با توجه به نقش موثر سلامت روان در پیشرفت تحصیلی دانشجویان، لازم است در جهت تأمین و بسترسازی مناسب آن در دانشگاهها تدابیر ویژهای اندیشیده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سلامت روان، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the Relationship between Mental Health and Academic Achievement amongst Students of Islamic Azad University of Ahvaz |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Hence with regard to the impact of mental health on the students’ performance and the important role that it has in academic status advancement and preventing their academic failure and dropout, Therefore, the present study has been conducted to examine the mental health of students of Islamic Azad University of Ahvaz and its relationship with their academic achievement. Subjects and Methods: In a cross-sectional study, 350 students in three groups of humanities, technical and medical sciences were randomly selected as subjects of the current study. The data collection instrument was the GHQ-28 questionnaire. The last semester GPAs (Grade Point Average) of students were considered as an indicator of their academic achievement. Data analysis was performed using descriptive statistics (frequency, mean and standard deviation) and inferential statistics (t-test, ANOVA and correlation test). Results: There was a significant difference between mental health of married and single students as well as between male and female students (P < 0.05). Furthermore, statistically significant correlations were observed between mental health dimensions and academic GPA (P< 0.05). An inverse significant correlation was also found between the mean of students’ mental health questionnaire scores and their academic achievement This means that with an increase in mental health (a low total score on the test), students’ GPAs (as an indicator of their academic achievement) may increase, too. Conclusion: Therefore, given the important role of mental health in the students' academic success, it is necessary to pave the way for its promotion in universities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
سلامت روان, پیشرفت تحصیلی, دانشجویان, دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز |
|
نویسندگان مقاله |
عبدالرضا گیلاوند | دانشجوی مقطع دکترایPh.D رشته مدیریت آموزشی.گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
غلامحسین برکت | استادیار گروه مدیریت آموزشی ، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jsmj.ajums.ac.ir/article_46961_65cb0f26462f37b9a65792a85a6e044d.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|