، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۳۹۰-۳۹۸

عنوان فارسی مقایسۀ اثر و عوارض مقادیر مختلف پروپرانولول به‌همراه متیل فنیدیت در کودکان ۶-۱۲ سالۀ مبتلا به اختلال بیش‌فعالی-کم‌توجهی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اختلال بیش­فعالی-کم­توجهی Attention Deficit Hyperactivity Disorder)) از شایع­ترین اختلالات روان­پزشکی کودکان می­باشد. مقدار کم پروپرانولول در کاهش علایم این اختلال تا حدی مؤثر است. این مطالعه، اثر و عوارض مقادیر مختلف پروپرانولول به­همراه متیل فنیدیت را در کودکان مبتلا به این اختلال مقایسه می­کند. روش بررسی: 30 کودک مبتلا به اختلال بیش­فعالی-کم­توجهی مراجعه­کننده به درمانگاه روان­پزشکی کودکان به­طور تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. همۀ افراد گروه اول متیل فنیدیت و میزان کم (10-20 میلی­گرم در روز) پروپرانولول، و همۀ افراد گروه دوم متیل فنیدیت و میزان بیشتر (20-40 میلی­گرم در روز )پروپرانولول دریافت کردند. در ابتدای مطالعه و پایان هفتۀ دوم و چهارم بر اساس مقیاس کانرز، علایم بیماری پیگیری شد و اثرات درمانی و عوارض جانبی دو گروه بررسی شد. یافته­ها: درهر دو گروه، نمرۀ مقیاس کانرز به­صورت معنادار در پایان هفتۀ دوم و چهارم کاهش یافت (001/0P=). در گروه دوم در پایان هفتۀ دوم و چهارم کاهش بیشتر نمرات کانرز نسبت به گروه اول دیده شد. در پایان هفتۀ دوم و چهارم، در گروه دوم به­ترتیب 32 درصد و 50 درصد کاهش نمره و در گروه اول به­ترتیب 20 درصد و 37 درصد میانگین نمرات مقیاس کانرز نسبت به ابتدای مطالعه کاهش یافت (001/0P=). بین فشار خون و نبض و شیوع عوارض جانبی در دو گروه تفاوت معنادار نبود (05/0P>). نتیجه­گیری: احتمالاً میزان بالاتر پروپرانولول در مقایسه با میزان کمتر آن در کاهش علایم اختلال بیش­فعالی-کم­توجهی مؤثرتر است و با عوارض بیشتری همراه نیست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال بیش‌فعالی-کم‌توجهی، مقیاس کانرز، پروپرانولول، متیل فنیدیت،

عنوان انگلیسی Comparison of the Effects and Side Effects of Different Doses of Propranolol in Combination with Methylphenidate in 6-12 y Children Affected by ADHD
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most common childhood psychiatric disorders. The low dose of propranolol is relatively effective in reducing ADHD symptoms. This study compares effect of different doses of propranolol in combination with methylphenidate among children with ADHD. Subjects and Methods: Thirty children with ADHD were randomly categorized in two equal groups. All members of the first group received methylphenidate plus low dose propranolol (10-20mg/day) and all members of the second group received methylphenidate plus high dose propranolol (20-40mg/day). The symptoms were scored based on Conners scale at the beginning and at the end of the second and fourth weeks; and the therapeutic effects and side effects were determined. Results: Conners scores decreased significantly in both groups at the end of the second and fourth weeks (P< 0.05). The high dose propranolol group showed more decline in Conners scores than the first group at the end of the second and fourth weeks. The second group had 32% and 50% decline in average Conners scores, compared to baseline, at the end of the second and fourth weeks, respectively, and these results were 20 and 37% decline in Conners scores at the same time for first group, respectively (P=0.001). The blood pressure, pulse rate and prevalence of adverse effects showed no significant difference between two groups (P >0.05). Conclusions: The results suggest thathigher dose of propranolol are more effective in reducing ADHD symptoms in comparison to the lower doses with no additional adverse effects.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اختلال بیش‌فعالی-کم‌توجهی, مقیاس کانرز, پروپرانولول, متیل فنیدیت

نویسندگان مقاله اشرف تشکری |
گروه روان‌پزشکی، دانشکدۀ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران.

فروغ ریاحی |
گروه روان‌پزشکی، دانشکدۀ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران.

حجت بسطامی |
گروه روان‌پزشکی، دانشکدۀ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_49134_c0e89cab60fc9de6f49cc1667e3f7979.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات