، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۹۹-۱۰۴

عنوان فارسی بررسی میزان تأثیر آموزش بر آگاهی مربیان بهداشت مدارس سطح شهر اهواز در ارتباط ارتودنسی پیش‌گیری در سال تحصیلی ۸۵-۱۳۸۴
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: کودکان مدت زمان زیادی را در مدارس در کنار مربیان بهداشت هستند، که نقش مهم و کلیدی در پیشگیری از بیماری­های کودکان بر عهده دارند. از این رو تحقیق حاضر جهت بررسی میزان تأثیر آموزش بر آگاهی مربیان بهداشت مدارس سطح شهر اهواز در ارتباط با ارتودنسی پیش­گیری انجام شد. روش بررسی: با هماهنگی با آموزش و پرورش، مربیان بهداشت مدارس شهر اهواز برای شرکت در کارگاه یک­روزه آموزش بهداشت دهان و دندان و نکات پیش­گیری از ناهنجاری­های دندانی فرا خوانده شدند. در ابتدا هر یک از مربیان (68 نفر) به پرسش­نامه­ای پاسخ دادند (پیش­آزمون). پس از آن از طریق پخش فیلم و سخنرانی آموزش دیدند و یک کپی از فیلم و پمفلت آموزشی در اختیار آنان قرار گرفت. پس از گذشت سه هفته، دوباره پرسش­نامه­های مشابه در اختیار مربیان قرار داده شد تا با توجه به آموزش­هایی که دیده بودند، پاسخ دهند. پرسش­نامه­های پس­آزمون با داده­های به­دست‌آمده از مرحله پیش­آزمون مقایسه شد. برای بررسی­های آماری از آزمونT ، مربع کای و آزمون­های ناپارامتریک استفاده شد. یافته­ ها: آموزش، باعث افزایش سطح آگاهی مربیان بهداشت شد(001/0P). سابقه کار نیز در سطح آگاهی و اثرپذیری آنها از آموزش بی­تأثیر بود (05/0P>). نتیجه­ گیری: آموزش مسایل بهداشتی دهان و دندان و نکات پیشگیری به مربیان بهداشت مدارس می­تواند جهت افزایش توجه آنها به بهداشت دهان و دندان و ارتودنسی پیش­گیری در دانش­آموزان مفید باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بهداشت دهان، مربیان بهداشت، ارتودنسی پیش‌گیری،

عنوان انگلیسی Evaluation of the Effectiveness of Education on Awareness of Hygiene Teachers in Primary Schools of Ahvaz on Preventive Orthodontics in Educational Year 2005-2006
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: The children spend a long time of their levels at school during which they have a close contact with their hygiene teachers, who play an important and a key role in prevention of various diseases. The aim of this interventional research was to evaluation of the effectiveness of education on awareness of hygiene teachers in primary schools of Ahvaz on role of preventive orthodontics. Subjects and Methods: Sixty eight of hygiene teachers of primary schools of Ahvaz were participated. Before the beginning of the teaching program, they were pre-tested with a questionnaire. After that, hygiene teachers underwent an educational training comprising an educating film and supplementary explanations. A copy of the film and a pamphlet about oral hygiene and preventive orthodontics were given. After three weeks the subjects were re-tested with the same questionnaire once more. Results: This educational package caused an increase of awareness of hygiene teachers about oral hygiene and preventive orthodontics. (P< 0/001). The level of education and the duration of service of hygiene teachers had no effect on level of awareness before and after training. (P>0/05). Conclusion: Training about the importance of oral hygiene instruction and preventive orthodontics can increase awareness of hygiene teachers to these problems in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش بهداشت دهان, مربیان بهداشت, ارتودنسی پیش‌گیری

نویسندگان مقاله لیلا بصیر |
دانشکدة دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، ایران.

ماشاءاله خانه مسجدی |
دانشکدة دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، ایران.

حمیدرضا فلاحی |
دانشکدة دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsmj.ajums.ac.ir/article_49293_5c594cb0e0aacd89f799f0ca400d95f1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات